1. Hírek
  2. ŠKODA VISION X – A ŠKODA SUV-családjának harmadik tagja
Újdonság a ŠKODA-ról

ŠKODA VISION X – A ŠKODA SUV-családjának harmadik tagja

Sportos, kompakt, telve fejlett technikákkal: így fest a jövő ŠKODA nagyvárosi crossover (Urban Crossover) modellje. A tanulmány újraértelmezve hozza el újabb járműszegmensbe a ŠKODA nagysikerű SUV-modelljeinek karakteres stílusjegyeit. A ŠKODA VISION X a 2018-as Genfi Nemzetközi Autószalonon tartja világpremierjét. Kompakt arányok, rövid karosszéria-túlnyúlások és precíz vonalvezetés hangsúlyozza a tanulmánymodell agilis és sportos karakterét. Utasterében a ŠKODA VISION X innovatív infotainment-technikát kínál. Igazi különlegesség a ŠKODA VISION X kifejezetten hosszútávon fenntartható hajtáskoncepciója, amely a földgáz- (CNG) és benzinüzem, illetve az elektromos hajtás kombinációjával közvetlen gázadási reakciókkal és agilis menettulajdonságokkal szolgál, illetve kilométerenként kevesebb, mint 90 gramm szén-dioxid-kibocsátást kínál.

SKODA Open Corner

„Érzelmekben gazdag formavilág, korszerű hajtástechnika és teljeskörű hálózati kapcsolatok – SKODA VISION X tanulmányunk a modern nagyvárosi crossover-modellről alkotott víziónkat testesíti meg” – mondta Bernhard Maier, a ŠKODA igazgatótanácsának elnöke, majd így folytatta: „A külső dizájn konkrét kitekintést kínál nagysikerű SUV-családunk harmadik tagjára, amellyel a jövőben még több ügyfelet nyerhetünk meg a ŠKODA számára.”

A SKODA VISION X már az első pillantásra a nagy hagyományokra visszatekintő cseh márka új modelljeként azonosítható. Az új nagyvárosi crossover (Urban Crossover) újabb következetes lépés a ŠKODA AUTO SUV-stratégiájának útján.

A SKODA VISION X az agilitás, a sokoldalúság és az élvezetes vezetés megtestesítője, nagyvárosi környezetben és terepen egyaránt. Kompakt külső és belső méreteivel, illetve fejlett infotainment-megoldásaival harmonikusan illeszkedik az aktív vásárlói célcsoportok modern életstílusához.

Kirándulások a szabadba és a legkülönfélébb sportok – e környezetben érvényesülnek a legjobban a tanulmánymodell fő erényei. A koncepció ezzel a márka azon jövőbeni modelljére kínál kitekintést, amely a ŠKODA KODIAQ és a ŠKODA KAROQ nagysikerű piaci bevezetését követően folytatja a ŠKODA SUV-offenzíváját, fejlett nagyvárosi crossover (Urban Crossover) modellként alulról téve teljessé a márka SUV-családját.

Hosszútávon fenntartható hajtáskoncepció – fokozott agilitás, mérsékelt károsanyag-kibocsátás

Jövőbemutató technikák jellemzik a SKODA VISION X hajtásrendszerét is, amely az agilitás és a hosszú távú fenntarthatóság jegyében született. Az újszerűen kialakított hibridrendszer közvetlen gázadási reakciókat és alacsony károsanyag-kibocsátási értékeket biztosít. Első ízben egészíti ki a hatékony és különösen tisztaüzemű belsőégésű erőforrást szíjhajtású indítógenerátor, illetve a hátsó tengelyen egy elektromos motor, amely rövid távokon önállóan is hajthatja a járművet, emellett induláskor kisegítő funkciót (boost) lát el. Ennek megfelelően a rendszer utcán és terepen egyaránt hajthatja az első, a hátsó vagy szükség esetén mind a négy kereket. A mindennapos közlekedés során a SKODA VISION X fejlett hibridrendszere az EU-tesztciklus (NEFZ) szerint kilométerenként csupán 89 gramm kombinált szén-dioxid-kibocsátást produkál.

Belsőégésű motorként egy 1,5 literes, négyhengeres, turbófeltöltésű G-TEC erőforrás szolgál, amelyet kifejezetten CNG-üzemre (sűrített földgáz) fejlesztettek ki a tervezők. A hagyományos földgáz mellett biogáz, valamint zöld áram felhasználásával előállított szintetikus E-Gas egyaránt szolgálhat CNG-üzemanyagként. A CNG-járművek már hagyományos földgázzal üzemeltetve is 18-25 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki a velük összevethető teljesítményszintű benzinmotoros modelleknél, de a nitrogén-oxidok, a finom por és további károsanyagok aránya is jóval alacsonyabbra adódik, mint a benzin- és dízelüzemű erőforrások esetében. Biogáz részleges használatával tovább csökkenthető a szén-dioxid-kibocsátás, míg százszázalékos biogáz vagy E-Gas arány esetén a CNG-járművek már szén-dioxid-semlegesen is üzemeltethetők.

A CNG-hajtás legnagyobb teljesítménye 96 kW (130 LE), maximális forgatónyomatéka pedig 200 newtonméter. Az egyik CNG-tartály a hátsó ülés alatt, a másik a hátsó tengely mögött kapott helyet. A CNG-rendszer az első kerekeket hajtja, míg a hátsó tengelyen elektromos motor dolgozik. Utóbbi igény szerint kapcsol be, s induláskor kiegészítő erőforrásként (boost) szolgál, síkos útfelületen és a műutaktól távol pedig a vonóerőátadási képességeket javítja. A kompakt elektromos energiatároló kapacitása ahhoz is elegendő, hogy akár két kilométeres távon is tisztán elektromos üzemben hajtsa a tanulmánymodellt. A SKODA VISION X így például lakóövezetben, városi környezetvédelmi zónákban vagy a természetben pusztán elektromos motorja erejével, s csaknem teljesen zajtalanul és helyi szinten károsanyag kibocsátás nélkül is közlekedhet. A SKODA VISION X a márka első összkerékhajtású modellje, amely kardántengely nélkül készült.

A CNG hajtásrendszert két elektromos motor is támogatja, a belsőégésű erőforrás ugyanis szíjhajtású indítógenerátor (RSG) formájában ugyancsak elektromos motorral egészül ki, amely a hátsó tengelyen dolgozó másik elektromotorral összhangban folyamatos összkerékhajtást biztosíthat. Ennek energiaellátásáról 48 volt feszültségű lítiumion-akkumulátorrendszer gondoskodik. A fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálásnak (rekuperáció) köszönhetően a lítiumion-akkumulátor menet közben is tölthető. Fékezéskor és szabad gördülés („vitorlázás”) során a SKODA VISION X mozgási energiájának egy részét elektromos energiává alakítja, amit későbbi menethelyzetekben vehet igénybe. Az elektromos motorokra jellemző módon a 70 newtonméter maximális forgatónyomaték már közvetlenül indulástól rendelkezésre áll, jól érzékelhetően intenzívebbé téve a gázadási reakciókat és az autó agilitását. Az akkumulátorok előnyei között említhető elsősorban tömegük, illetve nagyobb kapacitásuk és kedvező árszintjük.

A mindennapos közlekedés során a hibridrendszer intelligens üzemi szabályzása gondoskodik a belsőégésű és az elektromos motor lehető leggazdaságosabb együttműködéséről. Emellett a menetprofil-választás révén a hajtáslánc a vezető kívánsága szerint szabályozható. A sofőr gombnyomással választhatja a tisztán elektromos üzemmódot, amely során a SKODA VISION X helyi szinten károsanyag kibocsátás nélkül közlekedhet.

A tanulmánymodell igény szerint első-, hátsó- és összkerékhajtással egyaránt közlekedhet. A hátsókerékhajtás 1000 newtonméter forgatónyomatékot küldhet az útfelület felé. Az összesített hatótáv a kiegészítő benzintartálynak köszönhetően a 650 kilométert is elérheti.

A kétféle hajtás tekintélyes együttes rendszerteljesítményével a SKODA VISION X álló helyzetből mindössze 9,3 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebessége pedig 200 kilométer/óra.

A márkára jellemző formák kristályüveg-hatású elemekkel és kompakt arányokkal

„A SKODA VISION X formavilágában életöröm és az aktív nagyvárosi életstílus élvezete jut kifejezésre” – magyarázta Oliver Stefani, a ŠKODA vezető formatervezője, majd hozzátette: „A ŠKODA SUV-modelljeinek jellegzetes formai nyelvezete most következetesen jelenhet meg egy újabb járműszegmensben.”

A SKODA VISION X külső formavilágában a márka SUV-modelljei formai nyelvezetének legfrissebb továbbfejlesztése ismerhető fel. A SKODA VISION X hosszúsága 4255, szélessége 1807, míg magassága 1537 milliméter, tengelytávja pedig 2645 milliméter. Csomagterének térfogata 380 liter. A karakteres összképet 20 col peremátmérőjű, hangsúlyosan háromdimenziós kialakítású, kéttónusú könnyűfém keréktárcsák teszik teljessé, polírozott alumíniumfelületekkel és matt antracitárnyalatú küllőkkel erősítve a kristályhatást.

A ŠKODA SUV-modelljeinek jellegzetes stílusjegyei a fényszóróktól egészen a farig húzódó tornádóvonal, az oldalablakok hátrafelé keskenyedő rajzolata és a markánsan kiformált kerékjáratok. A SKODA VISION X érzelmekben gazdag megjelenését karosszériája Flex-zöld és antracit színösszeállítású fényezése is hangsúlyozza. Az utastér egyes elemei szintén a karosszéria színében jelennek meg.

A márkára jellemző, függőleges kettős lamellázatú hűtőrács és a motorházfedélen közvetlenül felette feltűnő ŠKODA-márkaembléma már az első pillantásra egyértelműen jelzi, hogy a cseh autógyártó SUV-családjának tagjáról van szó. A hűtőrács és az embléma egyaránt háttérvilágítást is kapott. A két részre osztott fényszórók a SKODA VISION X robusztus és védelmező karakterét hangsúlyozó, ugyancsak karakteres kialakítása a márka eddigi SUV-modelljei, a ŠKODA KAROQ és a ŠKODA KODIAQ dizájnját követi. A VISION X esetében azonban a világítási funkciók újszerű elrendezésben jelennek meg. A finom rajzolatú felső világítóegységek négy-négy kézzel csiszolt ólomkristály optikai elemükkel az egyaránt LED-technikájú nappali menetfényt és irányjelzőt foglalják magukban. Az irányjelzők szekvenciálisan mozgó fénysávként működnek. Az alattuk kialakított fényszórók – ugyancsak csiszolt ólomkristály kivitelben – LED-technikájú tompított világítást és távolsági fényt rejtenek, így az összes világítási funkció fénykibocsátó diódákkal (LED) működik. A hűtőrács függőleges kettős üveglamelláit diszkrét alumíniumkeret szegélyezi, amely kombináció még intenzívebb megjelenést kölcsönöz a hűtőrács számára, egyben a SUV-benyomást erősíti.

A SKODA VISION X háromszögletű, LED-technikájú hátsó lámpái szintén újszerű, mégis a márkára jellemző formatervezést tükröznek. Az ugyancsak két részre osztott lámpatestek külön-külön is a far formáiba integrált elemei együttesen a ŠKODA modelljeire jellemző C-alakzatot formázzák. A precíz vonalvezetést a hátsó lámpákat fedő, határozott kontúrokkal kirajzolt kristályüveg-elemek teszik teljessé. A felső világítóegységben működő hátsó helyzetjelző fényt LED-egységek állítják elő, ugyanazon háromszög-kontúrokkal határolva, mint a fényszórók felső részében kialakított nappali menetfény elemeit.

A ŠKODA legfrissebb formai nyelvezetére jellemző vonalvezetést a kristályhatású alakzatok ihlették, s a koncepciómodell fényszóróin, hátsó lámpáin és külső visszapillantó tükreinek házain egyaránt megjelenik. A kristályhatású dizájn és a hagyományos cseh üvegművészet kapcsolata a SKODA VISION X olyan különösen markáns részleteinek exkluzív anyagválasztásban is kifejezésre jut, mint a hűtőrács díszlécei és kettős lamellázata, a motorházfedél ŠKODA-márkaemblémája és a külső visszapillantó tükrök házainak díszítőelemei. Hátul a ŠKODA-embléma helyett alumínium „ŠKODA” felirat tűnik fel.

Újszerű belső dizájn

A koncepciómodell utastere a márkára jellemző módon bőséges és széleskörűen variálható, illetve jól kihasználható térkínálattal szolgál, az utasok és csomagjaik számára egyaránt. A megjelenésében is impozáns és ergonómiailag optimálisan kiformált, széles műszerfalat lendületes és szimmetrikus felületek határolják, amelyek vonalvezetése a motorházfedél első peremének a márkára jellemző kontúrjára rímel. A műszerfalon szintén háromszögletű elemek tűnnek fel, például a légbefúvó nyílások alakjában. Az utastér különleges megoldások egész sorát sorakoztatja fel, amelyek a SKODA VISION X sokoldalú és sporttevékenységekhez ideális karakterét emeli ki.

A sportosan aktív életstílus tükröződik az ülésfelületek, az ajtókárpitok, a középkonzol és a műszerfal anyagválasztásában is. Aktívan szellőző textilanyagok, műbőr és gumírozott felületek sajátos együttese határozza meg a SKODA VISION X belterének robusztus és sportos stílusát.

Mindezeken túl a SKODA VISION X különleges középkonzollal készült, amelynek csiszolt üveg felülete egy kijelzőre irányítja a tekintetet. A hajtásrendszer szabályzásával hálózati kapcsolatban álló kijelző a két motor energiaáramlásait és a hajtásrendszer pillanatnyi működését mutatja. Az első, illetve hátsó kerekekre érkező forgatónyomatékot színes grafikák illusztrálják.

Iránymutató – technika és dizájn az infotainment és a connectivity szolgálatában

Miután a ŠKODA csaknem minden modelljéhez rendelkezésre állnak a legújabb infotainment- és connectivity-funkciók, a SKODA VISION X következetesen folytatja a ŠKODA kínálatának digitalizálását, például olyan digitális szolgáltatások formájában, mint a Smart Parking, a HoppyGo, a TwoGo vagy a CareDriver. E technikák rendre

› szabad parkolóhelyekhez navigálják a vezetőt

› amikor tulajdonosa épp nem használja, bérlésre kínálják fel az autót

› autómegosztó utaskereső szolgáltatást nyújtanak

› gondoskodhatnak például arról, hogy elhozzák a gyereket az óvodából, ha szülei nem érnének időben oda

Ezen innovatív funkciók nagyban hozzájárulnak a SKODA VISION X kínálta különösen intenzív, egyéni és érzelmekben gazdag élményekhez. A ŠKODA AUTO DigiLab fejlesztésében készültek, amely egyfajta ötletgazdaként növeli a cseh autógyártó innovációs erejét a digitalizáció területén. A DigiLab fejleszti az újszerű mobilitási koncepciók, a Car2X-kommunikáció, mobil online-szolgáltatások, illetve számos további olyan műszaki megoldás alapjait, amelyek az autókat digitális hálózatba kapcsolják vezetőjükkel, illetve környezetükkel.

A ŠKODA VISION X utasai a ŠKODA Connect szolgáltatásainak köszönhetően folyamatos internetkapcsolatot élvezhetnek. Mindemellett a digitális műszeregység is rendelkezésre áll a fedélzeten, amely a kijelzőtartalom egyéni kiválasztására és elrendezésére is lehetőséget kínál. A koncepciómodell teljes egészében új fejlesztésű fedélzeti monitort is kapott, amely új digitális ember-gép interfésszel (Human Machine Interface; HMI) működik. A nagyfelbontású, színes érintőképernyő a középkonzol felett, önálló egységként jelenik meg a műszerfalon, s közvetlenül ajtónyitásra egyéni üdvözlőképernyővel köszönt, majd a menet közben rendelkezésre álló összes infotainment- és connectivity-funkció központi kijelző- és kezelőegységeként szolgál. Ezzel egyidejűleg a rádiótávirányítású kulcs segítségével a vezetőülés, illetve olyan kényelmi funkciók személyes beállításai is aktiválódnak, mint a légkondicionáló berendezés és a szellőzés, valamint a kedvenc zenei programok.

Az egyes funkciók ugyancsak a ŠKODA AUTO DigiLab fejlesztéseiként új megjelenítési formák és grafikák alakjában tűnnek fel a digitális műszeregységen és a központi monitoron, az itt alkalmazott fényeffektusok színvilága harmonizál egymással.

Gombnyomásra a fedélzeti monitor felemelkedik, az okostelefon pedig az integrált dokkolóba helyezhető. A mobiltelefon csatlakoztatásával egy pillantás alatt az infotainment-rendszer összes online-kapcsolat, illetve okostelefonos alkalmazás útján integrált funkciója rendelkezésre áll a SKODA VISION X fedélzetén. A rendszer emellett az okostelefonban tárolt címjegyzéket és határidőnapló-bejegyzéseket, illetve az egyéni mobilitási mintákat egyaránt a következő úticél meghatározására használja fel, különböző útvonal-javaslatokkal szolgálva.

„Simply Clever” – elektromos hajtású gördeszka az utolsó kilométerekre

A SKODA VISION X „Simply Clever” koncepciójában egy további hosszú távú fenntarthatósági ötlet is szerepel. A koncepciómodell csomagterében különleges rögzítőrendszer található, amellyel két elektromos hajtású gördeszkát erősítettek az autóba. Ugyancsak biztonságosan rögzítettek a fedélzeten két sisakot és egy kamerás drónt, amely videoklip formájában rögzítheti az izgalmas gördeszkázást. A vezető és az első utas sportüléseinek támlájába kivehető protektort integráltak, amelyek a gördeszkás nyakát és hátát óvják. A középkonzol két sportpalacknak ad helyet.

Elektromos mobilitási stratégia

A ŠKODA AUTO globális növekedési stratégiájában központi szerephez jut az elektromos mobilitás. A ŠKODA modellpalettájának elektromossá alakítása a ŠKODA SUPERB hálózatról tölthető (plug-in) hibridhajtású változatával már 2019-ben kezdetét veszi. Az elektromos gépkocsik gyártása mellett a Mladá Boleslav-i üzem már 2019-től a Volkswagen-csoport több más márkájának hálózatról tölthető (plug-in) hibridhajtású modelljei számára is készít majd elektromos komponenseket. Röviddel ezután érkezik a ŠKODA első tisztán elektromos hajtásrendszerű sorozatgyártású modellje. A márka 2025-re különböző piaci szegmensekben jelentősen ki kívánja bővíteni hibrid és tisztán akkumulátorüzemű modelljeinek kínálatát.

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

Hölgy Hölgy
Úr Úr
Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.