Újdonság a SEAT-ról
2021.04.12.

SEAT Tarraco e-HYBRID: a márka elektrifikációs programjának következő eleme megérkezett az európai piacokra

A SEAT a terveknek megfelelően folytatja járműveinek elektrifikációját, még nagyobb hatékonyságot kínálva ezzel az ügyfeleknek. A folyamat már elkezdődött és most a márka egy második hálózatról tölthető (plug-in) hibrid modellel bővíti a kínálatot. A SEAT Tarraco e-HYBRID modellben pedig egyúttal a márka első, elektromos üzemmódban is használható SUV modelljét köszönthetjük.
seat

A SEAT Tarraco már eddig is vonzó ajánlat volt szegmensében, a hálózatról tölthető (plug-in) hibrid hajtás elérhetővé tétele pedig tovább erősíti a nagyméretű SUV piacon elfoglalt pozícióját, még kiegyensúlyozottabb megközelítést képviselve a dinamizmus és a hatékonyság között.

“A SEAT Tarraco e-HYBRID modellpalettánk fontos modellje, mivel ez a második hálózatról tölthető (plug-in) jármű a SEAT márka kínálatában.” – nyilatkozta Wayne Griffiths, a SEAT és a CUPRA elnöke. “A hálózatról tölthető (plug-in) hibrid technológia bevezetésével a Tarraco kínálatában a SEAT egy még hatékonyabb modellt kínál, a célunk pedig az, hogy az idei évben kiszállított Tarraco modellek 25 százalékát a hálózatról tölthető változat tegye ki.”

A SEAT központjában, Martorellben tervezett és fejlesztett SEAT Tarraco e-HYBRID modellt Wolfsburgban gyártják. Az ötüléses kivitelben, elsőkerék hajtással készülő hálózatról tölthető (plug-in) hibrid Tarraco európai kiszállításai ebben a hónapban indulnak.

 

Erőátvitel és futómű

“A SEAT törekvésére, amely a járműkínálat elektrifikációját célozza meg, kitűnő példa a belsőégésű motor és az elektromos erőforrás párosítása, ami olyan járművek megalkotását eredményezi, mint a SEAT Tarraco e-HYBRID modell.” – nyilatkozta Dr. Werner Tietz, a SEAT kutatás és fejlesztés területekért felelős ügyvezető alelnöke. “Bizonyítja, hogy a fejlett hajtástechnológiák még a legnagyobb járműveket is hatékonyabbá tehetik, megőrizve ezzel jelentőségüket egy környezetvédelmi aggályokkal egyre inkább átszőtt piacon.”

A nagyméretű SUV motorházteteje alatt a legkorszerűbb, hálózatról tölthető (plug-in) hibrid szívét találjuk. Az 1,4 literes, 150 LE (110 kW) teljesítményű benzines TSI erőforrás mellett egy 115 LE (85 kW) teljesítményű elektromos motor kapott helyet, ezek az elsőkerék-hajtással és a hatfokozatú, kettős tengelykapcsolós DSG sebességváltóval együtt 180 kW (245 LE) teljesítményt és 400 Nm nyomatékot kínálnak.

Az elektromos energiát a rendszer egy 13 kWh kapacitású litium-ion akkumulátorban tárolja, amely az SUV modell hátsó részén, alacsonyan kapott helyet, ezzel is biztosítva a megfelelő súlyelosztást a futómű egészén.

A rendszer azonnal vált a különböző üzemmódok között, legyen szó tisztán elektromos hajtásról, a belsőégésű motor és az elektromos hajtás elegyéről vagy akár kizárólag a belsőégésű aggregát működtetéséről.

A hálózatról tölthető változat közel 49 kilométeres hatótávolságot kínál (WLTP ciklus szerint mérve) kizárólag a jármű akkumulátorában tárolt energiát használva. Tökéletes megoldás a hatékonyság növelésére vagy a szigorúbb levegőminőségi szabályozással bíró városi részeken történő autózáshoz. Az így tárolt energia akár 140 km/óra sebességig használható, amely elképesztően sokoldalú rendszert kínál a vezetőnek. Ha hosszabb útra indulunk, a SEAT Tarraco e-HYBRID az elektromos és a belsőégésű motor együttes használatával akár 730 kilométeres hatótávot kínál tankolás és újratöltés nélkül.

Amennyiben tisztán elektromos üzemmódban használjuk, a teljesítmény és annak továbbítása fokozatosan felépítve, mégis azonnal történik, így a vezető nem csupán a rendkívüli dinamikát, de az igényeire érkező villámgyors reakciót is élvezheti.

A hálózatról tölthető (plug-in) hibrid technológia a vezető számára igazán átfogó irányítási lehetőségeket kínál. A SEAT Tarraco e-HYBRID mindig tisztán elektromos üzemmódban kezdi meg útját (megfelelő akkumulátor töltöttségi szint mellett). Amennyiben az akkumulátor energia kapacitása egy bizonyos szint alá csökken vagy a sebesség meghaladja a 140 km/órát, a hajtás automatikusan hibrid üzemmódra vált. Hibrid üzemmódbban a vezető dönthet úgy, hogy a töltöttséget meghatározott szinten tartja illetve egy adott szintet kiválasztva növeli vagy csökkenti azt. A SEAT Tarraco e-HYBRID a regeneratív fékezés három szintjét kínálja, amelynek beállítása az infotainment rendszeren keresztül történik.

A különböző - az infotaiment rendszer révén elérhető és testre szabható - hálózatról tölthető (plug-in) hibrid üzemmódok (elektromos mód, automata hibrid vagy maunális hibrid) mellett a SEAT Tarraco e-HYBRID két további speciális kapcsolót is kínál: ezek a e-Mode és az s-Boost gombok.

Amennyiben a tisztán elektromos módban egy bizonyos szint alá csökken az akkumlátor töltöttsége, a hajtásrendszer visszavált hibrid üzemmódra. Amint áramforrás közelébe kerülünk – és az akkumulátor töltésre szorul – a jármű első részén, a vezető oldalán található töltőcsatlakozó révén könnyen és gyorsan csatlakoztathatjuk autónkat. A feltöltés 3,6 kW-os Wallbox töltővel mindössze 3 és fél órát vesz igénybe, 2,3 kW-os töltővel pedig 5 óra alatt elérhető a teljes töltöttség.

A nagyméretű SUV futóműve elől MacPherson, hátul multilink felfüggesztést kapott, a progresszív elektromos kormányzás rendszerével együtt ez lehetővé teszi, hogy a vezető igazán megérezze a vezetés élményét. Így ha a járt utat magunk mögött is hagyjuk, az elégedettség mindenképpen garantált.

A megfelelő állásba forgatható gombbal választott vezetői profil révén – legyen az Eco, Normal, Sport vagy Egyéni beállítás - a jármű karaktere és kezelhetősége a körülményeknek és a vezető igényeinek megfelelően változtatható. Az Egyéni profil finomhangolásának köszöhetően számos lehetőség áll rendelkezésre, így a körülményektől és a vezető személyétől függetlenül a SEAT Tarraco e-HYBRID mindig a megfelelő menettulajdonságokat kínálja.

A SEAT Tarraco e-HYBRID modell agilitását a plug-in hibrid rendszer kialakítása biztosítja. Nyilvánvaló, hogy több helyet foglal el, mint a hagyományos belsőégésű motor, de elhelyezésével így a dinamizmust és a belső tér tágasságát egyaránt támogatja.

A súly egyenlően oszlik meg a jármű első és hátsó része között. A motorháztető alatt található az aggregát, a motor és a vezérlőegység, míg a jármű hátsó részében kapott helyet a lítium-ion akkumulátor és az üzemanyagtartály finoman kiegyenlítve és elosztva az SUV modell terhelését.

Amellett, hogy a SEAT Tarraco e-HYBRID minden olyan alapvető értéket magáénak tud, amellyel a márka által gyártott összes jármű rendelkezik, elképesztő hatékonysági szintet képes felmutatni.

Az elektromos motor és a belsőégésű erőforrás párosának köszönhetően a modell szénd-dioxid kibocsátása 37 és 47 g/km között van, míg a hivatalos tesztciklusokon mért fogyasztása 100 kilométerre 1,6 – 2,1 liter üzemanyagra adódik.

Ezek a számok annak fényében még elképesztőbbek, hogy a nagyméretű SUV még így is mindössze 7,5 másodperc alatt gyorsít álló helyzetből 100 km/óra sebességre, legnagyobb sebessége pedig eléri a 205 km/órát.

A SEAT Tarraco e-HYBRID kitűnő példa arra, hogy az elektrifikáció technológiája számos előnnyel jár és része annak az ígéretes jövőnek, ahol mobilitási igényeink továbbra is teljesülnek, ezzel párhuzamosan azonban mégis csökken a környezetre gyakorolt hatásunk.

 

Külső formavilág és a belső tér kialakítása

A formaterv arra a szilárd alapra épít, amely a Tarraco modellt már bevezetése óta jellemzi. A Style, Xcellence és FR felszereltségekben testet öltő formavilág lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy speciálisan az ő igényeikre szabott járművet válasszanak.

Finom utalások – mint amilyen az új e-HYBRID felirat az autó hátsó részén - jelzik, hogy a SEAT Tarraco e-HYBRID egyike azon modelleknek, amelyek az elektromos jövő felé segítik a márkát.

A figyelemre méltó belső tér változatlan maradt, továbbra is a tágas tér érzete, a biztonság és a kiemelkedő minőség dominál benne. A középpontban ismét a finom megoldások és a plug-in hibrid SUV képességei állnak. Jó példa erre az újragondolt és megvilágított sebességváltó és a két speciális kapcsoló, az e-Mode és az s-Boost gombok.

A nagyméretű SUV méreteinek köszönhetően a hálózatról tölthető (plug-in) hibrid hajtás beillesztése nem jelentett kompromisszumot a praktikumot illetően. A kizárólag ötüléses kivitelben elérhető SEAT Tarraco e-HYBRID csomagterének kapacitása eléri a 610 litert, amely igényektől függetlenül képes a modern élet kihívásait kezelni.

A SEAT korszerű digitális műszerfala (Digital Cockpit) teszi teljessé a vezetőre fókuszáló belső teret, biztosítva számára minden szükséges információt és adatot. A digitalis műszerfalat bármikor a vezető igényeinek megfelelően vagy az utazás jellegéhez igazodva állíthatjuk be.

A technológia biztosítja az információk optimális elérhetőségét, a megjelenítésről pedig az infotainment rendszerek legújabb generációja gondoskodik, új szintre emelve a vezetőfülke funkcionalitását, tovább fokozva annak digitális megjelenését.

A SEAT Tarraco korábbi változataiban is megjelenő információ és adat itt is elérhető, azonban az e-HYBRID kivitel alapvető információkat közöl a jármű aktuális üzemmódjáról, az akkumulátor töltöttségi állapotáról és a rendelkezésre álló, tisztán elektromos üzemmódban elérhető hatótávolságról.

 

Digitalizáció és hálózatba kapcsolhatóság

A világ változásával és ahogy digitális létezésünk egyre fontosabbá válik, az igény, hogy akkor is csatlakozzunk a hálózathoz, amikor a járműben ülünk, egyre fontosabbá válik. A SEAT Tarraco már rendelkezik azokkal az eszközökkel, amelyek segítenek digitális életünket integrálni a vezetőfülkébe, de a hálózatról tölthető (plug-in) hibrid változat ezt is újabb szintre emeli.

A SEAT Tarraco e-HYBRID rendszere a funkcionalitás szélesebb körét kínálja, tovább erősítve a jármű és a felhasználó kapcsolatát. Az irányítás kulcsa a SEAT Connect alkalmazás, amely egyszerűen letölthető az okoseszközünkre. Segítségével funkciók sokaságát tudjuk távolról irányítani, ezzel is fokozva az élményt és egyben növelve a biztonságot is.

A járműn kívül a SEAT Connect alkalmazás az ablak, amelyen keresztül betekinthetünk a SEAT Tarraco e-HYBRID adataiba: elérhetővé válnak a vezetési információk, a parkolási helyzet, a jámű állapota, beleértve az ajtók és a világítás státuszát vagy a sebességhatárokat illető figyelmeztetések, így értesítést kaphatunk arról, ha az autót használó személy túl gyorsan halad. Ezen keresztül figyelmeztet a rendszer egy adott terület elhagyásáról vagy egy esetleges lopáskísérletről, továbbá kinyithatjuk és bezárhatjuk az ajtókat a távoli lezárás és feloldás szolgáltatásával, vagy távolról aktiválhatjuk a kürtöt és az irányjelzőket, hogy még könnyebben megtaláljuk autónkat.

A hálózatról tölthető (plug-in) hibrid verzió bevezetésével egyéb, a felhasználókat támogató funkciók is megjelentek, mint amilyen a töltési folyamat távolról történő vezérlése. Ilyen továbbá a légkondícionáló berendezés irányítása, amelynél lehetőség van a járműnek az indulási idő előtt akár 30 perccel történő előfűtésére is és ahol a rendszer -15 és 22 fok között üzemel. Az indulási időt az okostelefon alkalmazásán keresztül is beállíthatjuk, így amikor mi készen állunk, a nagyméretű SUV is útra készen áll majd.

Az okoseszközök és a SEAT Tarraco e-HYBRID belső tere között a digitális élmény akadálytalanul áramlik és a külső világhoz való kapcsolódás is könnyedén lehetséges. A SEAT Tarraco e-HYBRID az infotainment rendszer legújabb generációját - mint amilyen 9.2 col átmérőjű kijelzővel ellátott navigációs rendszer – használja a vezető felé történő visszacsatolás és az utasok hálózatba kapcsolhatóságának optimalizálása érdekében.

Áttekinthetőbb kijelzőjével az infotainment rendszer tökéletes felhasználói élményt kínál, nem csupán a vezérlés kiosztása miatt, de a felhasználói közreműködést egyszerűsítő, könnyű kezelhetőséget kínáló természetes hangvezérlés révén is.

A fogyasztói elektronikai cikkek világa egyre inkább hozzászoktat minket az életünket támogató eszközökhöz, így a technológia megjelenése a járműveken belül egyre inkább egy természetes folyamat. Egyértelmű parancsok segítségével tájékozódhatunk az egyes funkciókon belül, de lehetőség van a korábbi parancsok javítására vagy az azokra történő hivatkozásra. Így a navigációs információk megtalálása vagy egy adott zene kiválasztása gyors és könnyű.

A Full Link rendszernek köszönhetően a felhasználók digitális életéhez történő csatlakozás is egyszerű, legyen szó akár Android vagy Apple operációs rendszerről, az Android Auto és az Apple CarPlay funkcióknak köszönhetően (Bluetooth vagy WLAN alapú vezeték nélküli kapcsolatot használva). A jármű infotainment rendszeréhez történő csatlakozást követően a felhasználó digitális tartalma máris szabályozott, intuitív és biztonságos módon érhető el. Az infotainment rendszer vagy a kormányba integrált vezérlők használatával pedig nincs semmi, ami elvonhatná a vezető figyelmét az útról.

A beépített SIM-mel ellátott Online Connectivity Unit azt jelenti, hogy soha nem veszítjük el a digitális világhoz fűződő kapcsolatunkat. A beépített SIM lehetővé teszi néhány infotainment funkció számára, hogy valós idejű információkat használjanak. Hozzáférhetnek így az online közlekedési információkhoz, a parkolók és benzinkutak helyzetéhez illetve nyitvatartási időkhöz és akár aktulális árakhoz is, a funkcionalitás új dimenzióját kínálva ezzel.

A beépített eSIM további biztonsági funkciót is kínál az eCall vészhívás szolgáltatással. Ez baleset esetén közvetlen kapcsolatba lép a mentőszolgálatokkal, még magasabbra emelve a jármű által kínált biztonság szintjét. Ez nem csupán egy vészhívási lehetőség (manuális vagy automata), a jármű fontos információkat is megoszt a mentőszolgálatokkal, mint például az autó helyzetét, a motor típusát, a jármű színét vagy az utasok számát, ezzel is megkönnyítve a segítségnyújtást.

 

Biztonság és kényelem

A márka legnagyobb SUV modellje most még hatékonyabb és környezetvédelmi szempontból még tudatosabb, továbbra is a márka szemléletét képviseli és a megnövelt biztonságot támogatja. A SEAT Tarraco e-HYBRID a legmodernebb vezetéstámogató és kényelmi rendszerek egész sorát kínálja, amelyek garantálják a biztonságos, nyugodt és kényelmes utazást, akár a városi dzsungelen keresztül akár más varázslatos tájakon vezet az út.

A jól ismert rendszerek, mint az Adaptív Tempomat távolságtartó automatikával és a Park Assist rendszer segítenek a vezetőnek stabilan az úton haladni és megérkezéskor segítségükkel a Tarraco is biztosan megtalálja a helyét.

Egyéb rendszerek, mint amilyen a Lane Assist sávtartó asszisztens és a Front Assist forgalomfigyelő rendszer – gyalogos és kerékpáros felismeréssel – a szériafelszereltség részét képezik és kiegészíthetők további biztonsági technológiákkal, mint a Közlekedési tábla felismerő rendszer, a Holttér figyelő rendszer és a Forgalmi torlódás asszisztens.

A lista tovább bővíthető a Vészhelyzeti asszisztens (Emergency Assist), az Ütközést megelőző asszisztens (Pre-Crash Assist), a Borulásasszisztens (Rollover Assist) és az eCall rendszerével, amelyekkel a SEAT Tarraco e-HYBRID modell a legszigorúbb biztonsági előírásokon is túltesz.

A Vészhelyzeti asszisztens észreveszi, ha a volán mögött ülő vezető nem reagál és finoman fékez kétszer, hogy figyelmeztesse. Ha továbbra sem válaszol, akkor a rendszer automatikusan lelassítja és megállítja a járművet.

Az Ütközést megelőző asszisztenst úgy alkották meg, hogy felkészítse a járművet és a benne helyet foglalókat, amikor a legrosszabb történik és egy ütközési helyzet adódik. A fedélzeti rendszerek ekkor együtt dolgoznak, az első biztonsági öveket megfeszítik, a vészvilágítást aktiválják, az ablakokat felemelik és a napfénytetőt zárják, ezzel is csökkentve egy esetleges baleset következményeit. Mindez mindössze 0,2 másodpercen belül történik, ezzel is maximalizálva az előnyöket.

A Borulásasszisztens ennek a rendszernek a meghosszabbításaként dolgozik. Baleset esetén az autó többek között vészhívást kezdeményez, lekapcsolja a motort, oldja az ajtózárakat és bekapcsolja vészvillogót.

A SEAT Tarraco e-HYBRID megtartotta a nagyméretű SUV modellre jellemző kiemelkedő kényelmet és a hétköznapokban használható sokoldalúságát, egyesítve azt egy olyan hatótávolsággal, amely nagyban megkönnyíti az életet. Azok, akiknek fontos, hogy vontatni tudjanak, a Vontatmány asszisztens (Trailer Assist) nyújt nagyszerű segítséget a vontatmánnyal történő tolatásnál és parkolásnál. A tolatókamera képe segít, hogy a jármű és a vontatmány a megfelelő pozícióba kerüljön.

Egyszerű a használata, a vezetőnek mindössze hátramenetbe kell kapcsolnia a sebességváltót, majd a parkolássegítő gomb megnyomása után beállítja az irányt, amerre a vontatmányt be kívánja kormányozni. Ezután egyszerűen csak a gázadásra, fékezésre és a kéziváltós modelleknél a sebességváltásra kell figyelnie, a többiről a rendszer gondoskodik.

Emellett rendelkezésre áll az állóhelyzeti fűtés (Parking Heater) rendszere is, amely extrém hideg időben is lehetővé teszi a motor és a jármű gyorsabb bemelegédését. A Kessy kulcsnélküli nyitás révén a SEAT Tarraco e-HYBRID a praktikum magas fokát kínálja.

 

SEAT Tarraco e-HYBRID műszaki információk:

Belsőégésű motor  1.4 TSI 150 LE (110kW)

Hengerek/szelepek száma 4/16

Hengerűrtartalom  1 395 cm3

Furat és löket    74.5 x 80.0

Sűrítési arány    10.0

Elektromos motor  85 kW / 115 LE

Akkumulátor kapacitás   13 kWh

Maximális összteljesítmény   245 LE (180kW)

Maximális össznyomaték 400 Nm

Legnagyobb sebesség     205 km/óra

 

Tisztán elektromos hatótávolság    44-49km (WLTP ciklus szerint)/55-58km (NEDC ciklus szerint)

Fogyasztás (l/100 km) a WLTP ciklus alapján    1.6-2.0 litres/100km

CO2 kibocsátás (g/km) a WLTP ciklus alapján    37-46.4g/km