Esemény
2021.07.29.

Herbert Diess: „A NEW AUTO programmal újraalkotjuk a Volkswagent”

A Volkswagen Csoport felkészülten tekint a mobilitás kibocsátásmentes és autonóm jövője felé. „A NEW AUTO stratégiával 2030-ra újraalkotjuk a Volkswagent” – mondta Herbert Diess vezérigazgató a Volkswagen Csoport virtuális éves közgyűlésén. „Az elkövetkező évtizedben az utakon futó járművek egyre inkább fenntarthatóak, biztonságosak, okosak és végül önvezetők lesznek. Az egyén mobilitása fényes jövő elé néz. Erős márkáinkkal és globális technológiai platformjainkkal tervünk, hogy a mobilitás új világában is vezető szerepre tegyünk szert.”
VW

Az innovációs készség, a technológiai szakértelem, a sebesség és a méret mind jelentőséget nyer a jövőben. A Volkswagen Csoport tervei szerint tovább növeli részesedését az elektromobilitás piacán, és ebben segítségünkre lesz, hogy platformjainkat globálisan tudjuk méretezni – mondta Diess. Megerősítette azon meggyőződését, hogy a következő évtized során az e-mobilitás az egyetlen járható út a közúti szén-dioxid-kibocsátás érdemi csökkentésére. Ehhez kapcsolódóan megemlítette az Európai Bizottság által nemrégiben előterjesztett terveket is. „Célunk, hogy a világ piacvezetője legyünk elektromos gépjárművek területén” – jelentette ki Diess."


Erős első félév 2021-ben

2021 első hat hónapja során a Volkswagen Csoport a COVID–19 járvány és a félvezetők globális hiánya ellenére is jelentős haladást ért el: június végére látványosan – 27,9 százalékkal – növekedtek a járműátadások az előző év mintegy ötmilliós mennyiségéhez képest. A Csoport folytatta sikeres elektromos offenzíváját: 170 939 tisztán elektromos járművet adott át az első hat hónap alatt. Ez több, mint kétszerese az előző év azonos időszakában teljesített értéknek. Herbert Diess: „az első félév során a Volkswagen Csoport 26 százalékos piaci részesedésével több elektromos járművet adott el Európában, mint bármely másik vállalat.” Fő piacain – Kínában és az Egyesült Államokban – összpontosított saját gyártásának köszönhetően a Volkswagen meggyőződése, hogy továbbra is világszerte jól pozicionált az elektromobilitás villámsebes felfutásához. „Feltételezzük, hogy az e-mobilitás és a belsőégésű motoros jármű-üzletágunk árrése két-három éven belül azonos szinten lesz. A novemberben esedékes éves tervezési ciklusra készülve a Csoport 7-8 százalékról 8-9 százalékra emelte a 2025. évre tervezett működési nyereséghányadát.

A Volkswagen Csoport pénzügyi teljesítménye már így is számottevően javult 2021 első félévében: Az előzetes adatok alapján a vállalat magas, 11 milliárd euró körüli működési eredményre számít az első félévben. Az autóipari divízió nettó pénzforgalma várhatóan 10 milliárd euró körül alakul.


A javasolt osztalék változatlan

Az Igazgatótanács és a Felügyelőbizottság által az éves közgyűlés elé terjesztett javaslat értelmében a 2020-as pénzügyi évben 4,80 euró osztalék jár törzsrészvényenként és 4,86 euró elsőbbségi részvényenként. Ez megegyezik a 2018. és 2019. pénzügyi év szintjével. A COVID–19 járvány következtében a sikeres 2019. pénzügyi évről fennmaradó nettó eredményből tavaly 855 millió eurót átvittek a 2020. pénzügyi évre.

A Felügyelőbizottság továbbá az éves közgyűlésen benyújtotta az Igazgatótanácsnak jóváhagyásra az új javadalmazási rendszerről szóló terveket. Ezt a 2020-as pénzügyi évben felülvizsgálták, és 2021. januártól már érvényben van. Az egyéb kiigazítások mellett tartalmazza a környezetvédelmi, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) célkitűzések végrehajtását. A Volkswagen Csoport ezáltal külön kiemeli a dekarbonizáció és a nagyobb fokú fenntarthatóság iránti elköteleződését.


A Volkswagen Csoport egyik erőssége a sikeres márkái

A Prémium márkacsoportban az AUDI vezető márkaként jelentős működési eredményre tett szert, és 2021 első félévében rekordszámú átadást teljesített. A hangsúly a modellportfólió elektromossá alakítására és digitalizációjára került. Herbert Diess: „Nincs még egy olyan prémium kategóriájú gyártó, amely hasonló hatótávolságú elektromos járműveket kínál.” Az AUDI továbbra is ebbe az irányba kíván fejlődni, egyéb kezdeményezések mellett, mint például a csúcstechnológiai Artemis-projekt. „Az AUDI ismét a Csoport csúcstechnológiájának fejlesztésén dolgozik” – húzta alá Diess. Ezeket a Bentley-nél is alkalmazzák majd. Hozzátette, hogy a brit luxusmárka bevonása a Prémium márkacsoportba a Lamborghini és a Ducati mellé lehetővé teszi, hogy az AUDI-technológiát még magasabb árszegmensbe pozicionálják, így előnyt kovácsoljanak a nagyobb méretgazdaságosságból.

A Volumen márkacsoportban vezető márkaként a Volkswagen elhivatottan dolgozik portfóliója elektromossá alakításán és a digitalizáción, az ACCELARATE stratégiájának keretében. A márka arra törekszik, hogy 2025-re globális piacvezetővé váljon az akkumulátoros elektromos járművek volumenszegmensében. A tisztán elektromos ID. nagy családjába tartozik az ID.3, ID.4, ID.52 és ID.63 modell, jövőre pedig az ID. BUZZ2 is – így ebben az iparági szegmensben a legátfogóbb termékportfóliót alakítja ki. Diess a következőket mondta a márka szerepéről: „a Trinity projekt keretében az Volkswagen bevezeti a volumenszegmensbe az Artemis technológiát, ahogy a modulrendszerű elektromos hajtáskoncepcióval (MEB) is tette.”

Rámutatott, hogy erre jó példa a tisztán elektromos CUPRA Born, amelynek alapja a MEB-platform. „A márka vonzó modellportfólióval büszkélkedhet, amelynek egyik tagja a CUPRA Formentor” – közölte Diess. A SEAT és CUPRA márkák is ambiciózus célokat tűztek ki maguk elé: 2025-ig mintegy 5 milliárd eurót fektetnek az elektromossá alakításba.

A ŠKODA márka is rendületlenül folytatja modelloffenzíváját. Diess erről így nyilatkozott: „az új OCTAVIA hibrid meghajtásával és internet-csatlakozásával kategóriájának példaképe. A ŠKODA szintén jelentős előrehaladást ért el az e-mobilitás terén, az ENYAQ segítségével." Hozzátette, hogy a nemzetközi színtéren a ŠKODA idén átvette az orosz és észak-afrikai regionális piacokat.

A Volkswagen Haszonjárművek márka partnerével, az ARGO AI vállalattal, technológiai úttörő szerepet vállal a városi önvezető járművek fejlesztésében, ahogy az ID. BUZZ AD2 is mutatja. Mindeközben a márka nemrégiben bemutatta az új MQB-alapú T72 modellt, amely most először hálózatról tölthető hibrid meghajtással lesz elérhető. Diess a következőket mondta a márka fejlődéséről: „A Volkswagen Haszonjárművek egyre inkább életmód-márka. Az új T7 innovatív és digitális, de kényelmes és funkcionális is. Jövőre mutatjuk be eddig legtöbb érzelemmel átszőtt modellünket, az ID. BUZZ-t.”

A Sport márkacsoportban a Porsche márka továbbra is biztosan halad a siker útján. Kimagasló működési eredményt ért el, és rekordszámú járművet adott át az év első hat hónapjában. „A Porsche saját ligájában játszik, 15 százalékot meghaladó fenntartható árréssel. A Porsche még 2020 nehézségei közepette is képes volt fenntartani kétszámjegyű nyereségességét. A márka erősebb, mint valaha” – mondta Diess. A Taycan rendelési hátraléka jelenleg négy-öt hónap. A tervek szerint a Bugatti márka a Rimac márkával közös vállalkozásba integrálódik, a szabályozó hatóságok jóváhagyásától függően.

A haszonjármű üzletágban a TRATON 13,6 milliárd euró értékű értékesítésre számít az első félévben, hasonlóan a válság előtti 2019. év azonos időszakához. A beérkezett megrendelések száma meghaladja a 170 000 járművet, amely az első hat hónapra nézve rekord szint. Mindeközben a Navistar átvétele sikeresen lezárult. Diess ehhez hozzáfűzte: „A TRATON a Navistar átvételével tovább növelte globális jelenlétét. Ezzel a vállalat Global Champions stratégiájának befejező szakaszába lépett. A TRATON a jövőben még erőteljesebben a kínai piacra összpontosít.” A TRATON továbbá fel kívánja gyorsítani átállását az e-mobilitásra. 2025-ig összesen 1,6 milliárd eurót fog az elektromobilitással kapcsolatos kutatásba és fejlesztésbe invesztálni. Az kezdeti eredmények már jól láthatóak: Már működik a tisztán elektromos Lion’s City E modell Hamburgban és más európai nagyvárosokban.


1) AUDI e-tron GT: energiafogyasztás (kombinált): 20,2–18,8 kWh/100 km (NEDC); CO2-kibocsátás (kombinált): 0 g/km; energiahatékonysági osztály: A+

2) A jármű kereskedelmi forgalomban még nem kapható.

3) A jármű kereskedelmi forgalomban Európában még nem kapható.