A támogatott vezetés első mobilhálózatra épülő, valós környezetbeli használati eset-modelljét mutatta be a Telefónica és a SEAT Segoviában
A Telefónica és a SEAT ma Segoviában bemutatta az „5G Technological Cities” projektje keretében kidolgozott első használati eset-modellt (use case), egy gépkocsit és a közúti infrastruktúrát is információcserére alkalmas technikával szerelve fel. Ez az első lépés a rendelkezésre álló mobilhálózat segítségével valós városi viszonyok között működő V2X járműves kommunikáció felé.
A SEAT egy Ateca modelljével járult hozzá a megvalósításhoz, amelynek legújabb connectivity-technikáját úgy alakították át, hogy műszerfalán riasztásokat adhasson ki vezetője felé. A kezdeményezés a következő partnerekkel együttműködésben zajlott: a FICOSA, amely a megfelelő C-V2X kommunikációs eszközökkel szerelte fel az autót, a SICE, amely a közúti infrastruktúra tulajdonosaként connectivity-technikával látta el az útkereszteződések jelzőlámpáit, valamint a NOKIA, amely a jármű és a közúti infrastruktúra kommunikációs platformjaként szolgáló többszörös hozzáférésű peremhálózati számítástechnikai szervert (Multi-access Edge Computing; MEC) telepítette.
A támogatott vezetés (Assisted Driving) Segoviában bemutatott két használati eset-modellje (use case) részletesen:
· A gépkocsi riasztást kap a közlekedési lámpától, ha be nem látható jobbra kanyarodáskor a kijelölt gyalogosátkelőhelyen gyalogos keresztezi az úttestet. Ha a vezető az irányjelző működtetésével továbbra is bekanyarodási szándékára utal, az autó műszerfalán figyelmeztető jelzés jelenik meg arról, hogy az adott átkelőhelyen éppen gyalogos halad át.
· A jármű akkor is jelzést kap a közlekedési lámpától, amikor az pirosra készül váltani. Pillanatnyi helyétől, sebességétől és pályájától függően az autó eldöntheti, elegendő idő áll-e még rendelkezésére az útkereszteződésen áthaladásra. Amennyiben nem, figyelmeztető jelzés jelenik meg a műszerfalon, a vezető így felkészülhet a kontrollált megállásra.
Mindezek, illetve a stabilan rövid késedelmi idők megvalósítása érdekében alapvető fontosságú a MEC-szerver alkalmazása, amely a közúti infrastruktúra és a jármű közötti közvetítő szerepét betöltő alkalmazást tartalmazza, s lehetővé teszi a pre-5G használati eset-modell működését.
Mindkét esetmodell a Spanyolországban első ízben itt alkalmazott, standard C-V2X protokollra épül, a már rendelkezésre álló mobilhálózaton keresztül téve lehetővé a járműves kommunikációt. Mindez jól érzékelteti a C-V2X protokoll és a kiegészítő érzékelők (a közlekedési lámpára telepített, a gyalogosokat érzékelő kamera) adatainak kombinációjában rejlő lehetőségeket a jármű környezetéről szolgáltatott információk és a közlekedés biztonságának növelése tekintetében.
Javier Gutiérrez Álvaro, a Telefónica stratégiai és hálózatfejlesztési igazgatója kiemelte: „A C-V2X technológia mobilhálózat melletti alkalmazásának előnye, hogy a környezetükre vonatkozó kiegészítő információkkal látja el a járműveket és specifikus beruházások igénye nélkül, a már meglévő hálózatra épül. Az LTE 4.9 (pre-5G) hálózat fejlesztésével elért mérsékelt hálózati késedelem révén a támogatott vezetés új módjait kínálhatjuk. A hálózat fejlődésével, illetve késedelme csökkenésével, a használati eset-modellek tovább fejlődhetnek az együttműködő, illetve automatizált vezetés irányában.”
Amint Fabian Simmer, a SEAT digitális vezetője hangsúlyozta: „Vállalatunk fel kívánja gyorsítani digitális átalakulását és elkötelezett, hogy mércéül szolgáljon a hálózatba kapcsolt gépkocsik szakterületén. A járművek és az 5G-technika közötti együttműködés e kezdeti eseteinek fejlesztése révén további lépéseket tehetünk az élvezetesebb és biztonságosabb vezetésről szóló célkitűzésünk megvalósítása felé.”
Álvaro Sanchez, aki a Telefónica Spanyolország ügyfélszámla igazgatója a Nokiánál, így fogalmazott: „A többszörös hozzáférésű peremhálózati számítástechnika (Multi-access Edge Computing; MEC) az 5G architektúra meghatározó eleme, amely felhasználásuk közelében kínál feldolgozói forrásokat, így téve lehetővé az alkalmazások közel valós idejű érzékenységét. Ez alapvető fontosságú az olyan használati eset-modellek számára, mint a támogatott vezetés és a további fejlesztési lépcsők, ahol a másodperc tört része is jelentős a közlekedés biztonsága szempontjából.”
Mindez a Telefónica januárban indított „5G Technological Cities” projektjének része, amely során Talavera de la Reina és Segovia valódi 5G-központtá válhat. A műszaki megvalósítás és a használati eset-modellek itt egyaránt a mobiltelefon-technika új generációjának képességeit emelik ki.