A SEAT 2020-ig félévente egy-egy új gépkocsit dob piacra, és elindítja az elektromos autók offenzíváját
A SEAT a tervek szerint 2020-ig hathavonta vezet be a piacra egy-egy új gépkocsit. Az első két újdonság a SEAT Tarraco és a CUPRA Ateca lesznek, amelyek 2018 végén kerülnek a márkakereskedőkhöz. A következő évben az új nemzedékhez tartozó SEAT Leon két változatban, ötajtós- és ST, azaz kombi, családi változatban lesz elérhető. 2020-ban megjelenik a SEAT első teljesen elektromos ahjtású gépkocsija, amelyet a Volkswagen-csoport MEB platformjára építenek, és amelynek hatósugara 500 kilométer lesz. Ekkor jelenik majd meg első alkalommal a CUV, a Crossover haszonjármű is a SEAT termék kínálatában.
Mindezeket a SEAT elnöke, Luca de Meo Madridban jelentette be a médiának tartott éves eredmény beszámolón. A SEAT másik lépést is tesz az elektromos mobilitás terén, ami az új nemzedékhez tartozó Leon ugyancsak 2020-ban megjelenő hibrid változatát jelenti. Ezen túl a márka elkötelezett marad a CNG, azaz a sürített földgáz hajtású gépkocsik, illetve a hagyományos belső égésű motorok iránt. A SEAT elnöke rámutatott arra, hogy „örülhetünk 2017-es eredményeinknek, de nem lehetünk elégedettek. Lezártunk egy konszolidációs időszakot, és most eljött az ideje annak, hogy növekedési ambícióval nézzünk a jövőbe.”
2017, a rekordok éve
A SEAT sikeresen zárta a 2017-es esztendőt. A történelme során 2016-ban elért legjobb eredmény után, 2017-ben az adózás utáni nyereség elérte 281* millió eurót, ami 21,3 %-kal magasabb, mint a megelőző év nyeresége volt (2016: 232 millió euró), nem bele számítva a VW Finance S.A. leányvállalatnak a Volkswagen AG részére történt értékesítésének különleges hatását. Mindezen túl a működési eredmény elérte a 116 millió eurót (2016-ban 143 millió euró volt), ami a magasabb befektetési volumen és a nagyobb befektetési tevékenység eredménye volt nagyobb amortizációjú termékekkel.
A SEAT forgalma rekord nagyságú összeget, 9.552 milliárd eurót ért el 2017-ben, ami 11,1 %-kal magasabb, mint a megelőző év adata volt (2016: 8.597 milliárd). Ezt az összeget a vállat értékesítési lendülete hajtotta fel, és ez a 468 400 leszállított gépkocsival a legmagasabb összeg 2001 óta. Ennek köszönhetően a SEAT az egyik leggyorsabban növekvő márkává vált Európában. A másik hajtóerő a megújított termék összetétel volt, amelyet az Ateca vezetett, egy olyan modell, amelynek magasabb volt a fedezeti hányada. Mindezekkel a SEAT forgalma megközelítőleg 50 %-kal növekedett 2013 óta.
Luca de Meo szerint „ 2017 az újabb rekordok éve volt a SEAT számára. Az értékesítés szempontjából „a 2017-es eredmény valamennyi modellünk kiegyensúlyozott fejlődésének eredőjének tudható be. Ma a piacon mi rendelkezünk az egyik legfiatalabb, alig több mint 3 éves korú termékskálával, ami lefedi az összes lényeges európai kategóriát, beletérve a saját osztályukban vezető termékeket is.” Luca de Meo hozzátette, hogy „alig néhány év alatt a SEAT-ot az európai ügyfelek elsöprő többsége számára fontos vállalattá alakítottuk át.”
Az új modell offenzíva a martorelli gyár felépítése, 1992 óta a legnagyobb befektetési volumen eredményeként jelenik meg. Az elmúlt évben a SEAT 962 millió eurót költött befektetésekre, kutatási és fejlesztési kiadásokra, ami 11,6 %-kal magasabb összeg, mint 2016-ban volt (2016: 892 millió), és ami a márka teljes forgalmának 10,1 %-át teszi ki. Ebből az összegből 464 millió eurót egészében a kutatásra és a fejlesztésre költöttek. Ez az összeg majdnem 3 %-a Spanyolországban kutatásra és fejlesztésre költött teljes összegnek, és ennek révén a SEAT a vezető ipari befektető Spanyolországban.
2013 és 2017 között a SEAT 3,3 milliárd eurót fektetett a jövőbe, azaz főként legnagyobb termék offenzívájára, és az új szolgáltatások kifejlesztésére. Ennek során a célkitűzés az volt, hogy a vállalt a digitalizálás, az összekapcsolhatóság és az okos mobilitás egyik éllovasává váljék.
A SEAT pénzügyekért, információs technológiáért és szervezésért felelős alelnöke, Holger Kintscher az hangsúlyozta, hogy „ 2017-ben javítottuk főbb pénzügyi mutatóinkat. A SEAT továbbra is befektet a jövőbe, és ez kiváló eredményeket produkál. Megvalósítottuk az elmúlt 25 év legnagyobb befektetését, és ezen erőfeszítésnek köszönhetően termék kínálatunk megújításával és kiszélesítésével minden eddigi rekordot megdöntöttünk az értékesítés, az adózás utáni-, a különleges hatások előtti nyereség és a működési cash flow vonatkozásában.” Holger Kintscher hozzátette, hogy „ a SEAT elérte stratégiai célját, azaz a nyereségességre vonatkozó célkitűzést. Mi egy fenntarthatóan fejlődő vállalat vagyunk, és készek arra, hogy szembe nézzünk a jövőbeni kihívásokkal és finanszírozzuk a saját növekedési terveinket.”
2017-ben a SEAT ugyancsak megnövelte képességét arra, hogy tevékenységét a saját forrásaira támaszkodva finanszírozza. Ebben az értelemben a cash flow 24,4 %-kal nőtt, és elérte a rekord nagyságú, 947 millió eurós összeget (2016-ban 761 millió), ami majdnem háromszor magasabb, mint 2013-ban volt, és bizonyítja a vállalat pénzügyi eredményességének fenntartását. A SEAT rendelkezik a szükséges forrásokkal, hogy megvalósítsa az autógyártó szektor technológiai átalakítását és garantálja a pénzügyi stabilitást.
Mindezen túl a SEAT 2017-ben üzleti volumenének 81,1 %-át exportálta, és Spanyolország legfőbb ipari exportőrévé vált az ország összes export volumenének közel 3 %-át produkálva. A SEAT célja az elkövetkező évekre a márka nemzetközivé tételének felgyorsítása , és a további Európán kívül terjeszkedés lesznek.
A SEAT Martorellben 2017-ben az Ibiza és az Arona beindításával kezdte meg az új MQB A0 platform beépítését. Ez a két modell, a Leonnal és az Audi Q3-mal együtt, amit 2018 második felében vált majd le az Audi A1, a martorelli gyár kihasználtságát a jelenlegi gyártó kapacitás 95 %-ig vitte fel. Ezen túl az MQB A0 platform hozzájárul a stabilitáshoz, miután termelés nagy volumenét garantálja az elkövetkező 10 év során.
A gyártás növekedése és a vállalatnak a jövőre vonatkozó tervei a gyakorlatban nagyobb foglalkoztatottságot eredményeztek. A SEAT Csoport alkalmazotti létszáma 2017-ben összességében 185 fővel növekedett, és az idén eddig 265 új alkalmazottat vettek fel. Ezen túl, amint azt a SEAT kollektív szerződésében rögzítették, az alkalmazottak az elért eredményeknek köszönhetően prémium bonuszt fognak kapni, fejenként 700 eurót, ami majdnem 50 %-kal magasabb a megelőző évben kapott összegnél.
Több márka, több piac, több autó és több energia
A márka jövőbeni terveit bemutatva Luca de Meo jelezte, hogy a SEAT növekedése négy pilléren fog alapulni: „több márka, több piac, több autó és több energia.” Ebben az értelemben az első negyedévben a SEAT beindította a CUPRA-t, ami eddig is a sportosság legtökéletesebb kifejeződése volt, és mostantól kezdve „olyan márkává kell válnia, amelyik több bevételt eredményez, új ügyfeleket vonz, elkötelezett marad a motor versenysport iránt, és zökkenőmentesen integrálja az olyan technológiákat, mint az elektromos és a hibrid hajtás, az összekapcsolhatóság és a vezetői segédrendszerek, illetve megerősíti az egész SEAT szervezet imázsát, hitelességét és hírnevét”- magyarázta Luca de Meo.
A SEAT a közelmúltban létrehozta a XMOBA-t, egy új céget, amelyik fő célja, hogy azonosítsa, tesztelje, értékesítse, illetve befektessen olyan projektekbe, amelyek hozzájárulnak a jövőbeni mobilitást javító új megoldások fellendítéséhez. A XMOBA és a CUPRA csatlakozik a SEAT Metropolis:Lab Barcelonához, a teljességgel a SEAT tulajdonában lévő digitális laboratóriumhoz, amelyet 2017-ben avattak fel, és ami része a Volkswagen-csoport világméretű információ technológiai laboratóriumi hálózatának. A három új cég a SEAT-tal együtt lassan már „egy holdingot alkot közös alaptevékenységgel és a kis cégekkel a közös ernyő alatt. Szándékunk az, hogy a legerősebb vállalati struktúra és a start-up-ok agilitásával, rugalmasságával és gyorsaságával rendelkező legjobb megoldást adjuk”
Luca de Meo még megerősítette, hogy a SEAT elkötelezett a külvilág felé történő nyitás és a gépkocsi körüli ökoszisztéma létrehozása iránt. Ebben a keretben helyezkednek el az olyan vállalatokkal elért partneri megállapodások, mint az Amazon, az Alexa, a Shazam, a Waze, a Telefónica és a Saba. "Mi szeretnénk fontos szereplő lenni az összekapcsolt gépkocsi forradalmában. Az az ambíciónk, hogy ebben éllovasok legyünk!”
Luca de Meo arra is rámutatott, hogy a SEAT terjeszkedése a világban stratégiájuk másik további pillére. A vállalat jelenleg a világ 80 országában működik, de csupán az értékesítés 15 %-a esik Európán kívülre. Ebből a szempontból a stratégiai növekedés régiói Észak-Afrika, ahol a SEAT irányítja a Volkswagen-csoport gépkocsi összeszerelő üzemét Algériában, illetve Latin-Amerika és Mexikó, ahol a vállalat a gépkocsik gyártásának megvalósíthatóságát tanulmányozza. Ezen túl a közelmúltban a SEAT Norvégiában és Új-Zélandon jelent meg, így a vállalat ma már mind az öt kontinensen jelen van. A SEAT technikai támogatással és a kutatási és fejlesztési, illetve formatervezési know-how-jával részt vett a Volkswagen Group China és a JAC közös vállalkozásában
A növekedés érdekében a SEAT tovább szélesíti modell kínálatát. Luca de Meo bejelentette, hogy SEAT 2020-ig félévente vezet be egy-egy új gépkocsit a piacra. Luca de Meo azt is felfedte, hogy 2020 lesz a SEAT elektromos hajtásának éve az új SEAT Leon plug-in hibrid változat beindításával. Ezt a gépkocsit a martorelli üzemben fogják gyártani, és legalább 50 kilométeres önálló hatótávolsággal bír majd. Ezzel elindítják útján a márka első teljesen elektromos gépkocsiját is, amit a Volkswagen-csoport MEB platformján fognak építeni. A SEAT első elektromos hajtású gépkocsijának, amit videón lehetett látni, versenyképes ára lesz, hatótávolsága eléri az 500 kilométert, felszerelik majd a piacon elérhető legfejlettebb összekapcsolhatósági és infotainment rendszerekkel, illetve minimum a 2. szintű önálló vezetési képességgel látják el.
A SEAT elnöke azt is megerősítette, hogy a vállalat elkötelezett marad a sűrített földgázzal hajtott (CNG) gépkocsik iránt. „ Mi vezetjük a sűrített földgázzal hajtott (CNG) gépkocsik technikai fejlesztésének projektjét a Volkswagen-csoporton belül. Az Arona TGI-vel ebben az évben beindítjuk a világon egyedüli földgáz hajtású szabadidő autót (SUV).”