1. Hírek
  2. A CUPRA és Mattias Ekström szerezte meg a PURE ETCR konstruktőri, illetve pilótabajnoki címét
Esemény

A CUPRA és Mattias Ekström szerezte meg a PURE ETCR konstruktőri, illetve pilótabajnoki címét

A CUPRA és Mattias Ekström hódította el a PURE ETCR bajnoki címeit a franciaországi Pau-Arnos pályán, autósport-történelmet írva az első elektromos túraautó-bajnokság megnyerésével. Az 500 kW (680 LE) teljesítményű CUPRA e-Racer járt a mezőny élén egy olyan szezon során, ahol igen kis különbség mutatkozott az egyes versenyzők, illetve csapatok között.

CUPRA Open Corner

Csaknem egy évtizeddel azután, hogy az első TCR koncepciómodellje kifejlesztésével nagyban hozzájárult a túraautó-versenyzés megújulásához, majd 2015-ben elnyerte a TCR International Series trófeáját, a vállalat tovább erősíti elkötelezettségét a fejlesztés és a versenysport iránt. Mindemellett a CUPRA kulcsfontosságú elektromos járműves ismereteket gyűjthet ezalatt, ami kulcsfontosságú mind az utcai, mind pedig a versenyautók jövőbeni fejlesztése során.

„Gratulálunk Mattias Ekströmnek, Jordi Genének, Mikel Azconának, Nagy Dánielnek és az egész CUPRA X Zengő Motorsport csapatnak! Mi, a CUPRA gárdája, egyaránt nagy rajongói vagyunk a kihívásoknak és az ambiciózus kalandoknak – ami éppúgy génjeinkből fakad, akárcsak a versenyzés” – hangsúlyozta Dr. Werner Tietz, a CUPRA kutatás-fejlesztési alelnöke. „A PURE ETCR sorozatban elért diadalunkkal megmutathatjuk a világnak, hogy elektromos technikával is lehet szórakoztató és izgalmas a túraautó-versenyzés. Mindeközben a további tanulást, illetve olyan technikák fejlesztését is lehetővé teszi számunkra, amelyeket a jövőben már az utcai autókban láthatunk viszont. A CUPRA e-Racer révén szerzett tapasztalatok hamarosan már azon CUPRA modellekben jelenhetnek meg, amelyekkel ügyfeleink közlekednek a világ utcáin és országútjain.”

Ekström és a CUPRA egyaránt a pilóta-, illetve konstruktőri pontverseny élén érkezhetett a szezon utolsó versenyhétvégéjére, ám korántsem tekinthették magától értetődőnek a bajnoki címet – azt ugyanis még a pályán kellett bebiztosítaniuk. Csoportküzdelmei megnyerésével és a legjobb kvalifikációs idővel a svéd pilóta már a hétvége kezdetétől egyértelművé tette, hogy a végső győzelemre tör. A verseny során – annak ellenére, hogy egy vetélytársával adódott incidens következtében a boxba kényszerült – Mattias végül az ötödik helyen végzett és sikerült begyűjtenie a bajnoki címhez szükséges pontokat.

„Nagy büszkeséggel tölt el mindaz, amit a PURE ETCR történetének első szezonjában sikerült elérnünk a CUPRA csapatával” – emelte ki Mattias Ekström, a PURE ETCR bajnoka. „Egész évben nagyon erősnek éreztem magam a CUPRA e-Racer volánja mögött, és tudtam, bárhová is megyünk, versenyképesek leszünk. Öröm volt Mikellel, Jordival és Dániellel közös csapatban versenyezni, illetve élvonalbeli versenyzőkkel megküzdeni a bajnokság során. Ez igazán emlékezetes cím.”

Mikel Azcona a szezon utolsó futamán és a bajnoki ranglistán is a harmadik helyen végzett. Jordi Gené a szezon egyik legegyenletesebb teljesítményt nyújtó versenyzőjeként a negyedikként, Nagy Dániel pedig tanulóévében a nyolcadik helyen zárt.

Mindannyiuk eredményei kulcsfontosságúnak bizonyultak a CUPRA konstruktőri bajnoki címének megszerzésében, 67, illetve 68 pont előnnyel győzve le a Romeo Ferraris-M1RA és a Hyundai Motorsport N csapatát.


A CUPRA e-Racer útja a győzelemig

A PURE ETCR trófeájának elhódítása egy igazán ambiciózus projekt csúcspontja, amelynek alapjait még 2017-ben fektették le. A CUPRA Racing már akkor elkezdett dolgozni az első elektromos versenyautó megalkotásán, amikor még teljesítményét, hatótávját, hőmérsékleti viszonyait és biztonságát illető számos kérdés miatt igencsak utópiának számított a versenyzés e technikával. A vállalat azonban határozottan és meggyőződéssel állt a kihívás elébe.

A CUPRA Racing a versenysportban évtizedek során összegyűjtött ismereteit és tapasztalatait kamatoztatta, amikor minden korábbi referencia nélkül kezdett el dolgozni egy koncepciómodell kifejlesztésén, mivel még versenyszabályzat sem állt rendelkezésére, amihez igazodhatott volna. A mérnökök számos tanulmányt és szimulációt végeztek, hogy a legmegfelelőbb technológiát választhassák a kitűzött cél eléréséhez. Az általános koncepció kialakítása után az akkumulátorokat és a motorokat – azaz különösen nehéz és terjedelmes szerkezeteket – kellett elhelyezni a vázszerkezetben, illetve ki kellett alakítani az elektromos és elektronikus alkatrészek struktúráját.

Több mint 5000 kilométernyi tesztelés, valamint az akkumulátor és a hozzá kapcsolódó összes elektronikus rendszer integrálása után a CUPRA e-Racer – a PURE ETCR versenysorozatra kifejlesztve és a gyártók körében egyedülállóan – készen állt a versenyzésre.

A CUPRA Racing munkájának eredménye olyan futurisztikus megjelenésű versenyautó, amelynek hátsó tengelyén négy elektromos motor produkál összesen 500 kW (680 LE) csúcsteljesítményt és 960 newtonméter maximális forgatónyomatékot – álló helyzetből mindössze 3,2 másodperc alatti gyorsulást téve lehetővé 100 kilométer/órás tempóra. A CUPRA e-Racer 65 kWh energiatároló képességű, folyadékhűtésű akkumulátorral, valamint a hátsó tengely innovatív kerekenkénti forgatónyomaték-szabályzásával (Torque Vectoring) készült. Utóbbi technika kanyarban mindenkor a lehető legdinamikusabb menetteljesítményeknek megfelelően alakítja a belső és a külső íven gördülő kerék közötti nyomatékeloszlást.


Mindjárt három győzelem a PURE ETCR nyitóidényében

A PURE ETCR nyitószezonja igencsak sikeresnek bizonyult a CUPRA X Zengő Motorsport csapata számára, amely a márka és a magyar Zengő Motorsport gárdája közötti partneri együttműködés eredményeként jött létre. A CUPRA e-Racer már a Vallelunga Circuit (Olaszország) aszfaltcsíkján rendezett első futamon jelezte, nagy eséllyel küzdhet a bajnoki címért.

Mikel Azcona történelmet írt, amikor az olasz pályán megnyerte a világ első elektromos túraautó-bajnoki versenyét, ahol csapattársa, Mattias Ekström a harmadik helyen végzett. A CUPRA X Zengő Motorsport versenyzőinek azonban nem ez volt az egyetlen győzelme a szezon során, az Aragonban (Spanyolország) rendezett második fordulóban ugyanis ismét diadalmaskodott a CUPRA e-Racer, ám ezúttal Ekströmmel a volánnál.

Koppenhágában (Dánia) Ekström folytatta jó sorozatát és harmadikként zárt. A szezon következő versenyhétvégéjét a Hungaroringen tartották, ahol Azcona újra az élen, Ekström pedig ismét az első háromban végzett. Nem kevesebb, mint öt pilóta – három közülük a CUPRA-csapatból – távozhatott a magyar pályáról matematikai eséllyel az első PURE ETCR bajnoki cím elhódítására a sorozat utolsó fordulójában, amelyre Pau-Arnosban (Franciaország) került sor.

A CUPRA már a versenyhétvége kezdetétől verhetetlennek bizonyult. Ekström és Azcona egyaránt megnyerte csoportviadalát és „A hétvége királya” („King of the Weekend”) címre esélyesen jutott a döntőbe. Mattias csoportja leggyorsabb körét teljesítve az időmérőn is az élen végzett, így igen kedvező pozícióba került, hogy vasárnap elhódíthassa a bajnoki címet – amit az egyik vetélytársával történt incidens ellenére, a nagydöntőben végül ötödikként végezve meg is tett. A Pau-Arnosban harmadiként befutó Azcona a bajnokságban is a harmadik helyen zárt, a CUPRA pedig megszerezte a konstruktőri bajnoki címet.

A PURE ETCR futamain elért sikerei mellett a CUPRA felbecsülhetetlen értékű tapasztalatot is gyűjtött, amit máris felhasználhat új, legalább részben elektromos utcai autói fejlesztésében. A piacra az idén bevezetett CUPRA Born és a 2024-ben bemutatkozó Tavascan szintén e közvetlenül a versenypályáról származó ismeretekből profitálhat.

A CUPRA az Extreme E tisztán elektromos versenysorozatában is rajthoz áll, amely a világ távol eső részein zajlik, s célja, hogy a klímaváltozás következtében sérült vidékek javát szolgálja.

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

Hölgy Hölgy
Úr Úr
Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.