1. Hírek
  2. 100 éve született meg Csehszlovákia – a ŠKODA pedig gazdasága egyik fő pillérének számított
Újdonság a ŠKODA-ról

100 éve született meg Csehszlovákia – a ŠKODA pedig gazdasága egyik fő pillérének számított

1918. október 28-án megalakult a demokratikus Csehszlovák Köztársaság. A Laurin & Klement autói már akkor is igen kedveltek voltak hazájukban, 1936-tól pedig a cég a ŠKODA vállalattal közösen piacvezető pozíciót vívott ki otthon. A ŠKODA a szocializmus nehéz éveiben is megőrizte innovatív és jól vezetett vállalatként szerzett hírnevét, a Volkswagen-csoporthoz való 1991-es csatlakozásával pedig immár a globális piaci fejlődés felé is megnyílt az út a márka számára.

skoda Open Corner

Közvetlenül a demokratikus Csehszlovák Köztársaság megalakítását követően a Laurin & Klement (L&K) vállalatnak az egykori Osztrák-Magyar Monarchia szétesésével kellett szembesülnie, emellett a tartós piaci stagnálás során több fontos exportpiaca is kiesett az első világháború utáni Európában. A megoldást a sikeres plzeňi ŠKODA Művekkel végül 1925-ben létrejött fúzió jelentette, s egy nagyszabású beruházási program új modellgeneráció kifejlesztését is lehetővé tette. A ŠKODA emellett a futószalag-termelés úttörőjének is számított Csehszlovákiában.

Fejlett termékei palettájának köszönhetően – amelyen a bel- és külföldön egyaránt kedvező fogadtatásra lelt POPULAR, RAPID, FAVORIT és SUPERB modellek sorakoztak – a vállalat végül megerősödve került ki a világgazdasági válságból, s a ŠKODA a versenysportban is figyelemreméltó sikereket ért el. Rövid kihagyást követően 1936-ban ismét elfoglalta a csehszlovák autópiac vezető pozícióját, a második világháború előtti utolsó évben, 1938-ban, a márka piaci részesedése 39,2 százalékot tett ki. Az L&K/ŠKODA az ország határain túl, Európában, de Ázsiában és a tengerentúlon is igen jó értékesítési mutatókkal büszkélkedhetett. Az úgynevezett Első Köztársaság idején, azaz 1918. október 28. és 1938. szeptember 30. között Csehszlovákia az autóipar fejlődésének is köszönhetően a világ legfejlettebb országai közé tartozott.

E kedvező folyamat a második világháború kitörésével hirtelen lelassult. A háború alatti járműgyártás szinte kizárólag tehergépkocsikra és különleges járművekre, illetve katonai célokra átalakított személyautókra korlátozódott. A háború után államosították az autógyárat, s a Mladá Boleslav-i székhelyén működő üzem Kvasiny és Vrchlabí egykori karosszériagyáraival egészült ki. Innentől a kínálatot és a termelési volument egyaránt a szocialista tervgazdaság határozta meg, ám a számtalan korlátozás és a fejlett nyugati piacok felé irányuló igencsak behatárolt kapcsolatok ellenére a ŠKODA – kollektívája magasfokú elkötelezettségének és szakértelmének is köszönhetően – továbbra is minőségi autókat készítve élen járt az akkori keleti blokk autógyártói között.

A ŠKODA 1000 MB 1964-es bemutatásával új fejezet nyílt a vállalat sikertörténetében. Az újdonság az első ŠKODA-modellként készült már önhordó karosszériával, farmotorral és hátsókerékhajtással, hátuljában pedig a világ első, már sorozatgyártásban nagynyomású öntési eljárással készült alumíniummotorja dolgozott. Az 1000 MB a maga idejében az egyliteres piaci szegmens legjobb autói közé tartozott, Európában és világszerte egyaránt. Röviddel később az éves termelés átlépte a százezer darabos határt, a ŠKODA így nagyban hozzájárult Csehszlovákia széleskörű motorizációjához.

Az 1000 MB után a ŠKODA 100, illetve a ŠKODA 110 sorozat következett, utóbbi tagjaként készült 1970 és 1980 között a mára ikonná vált ŠKODA 110 R sportkupé, amely a márka sportmodelljeinek is alapjául szolgált. Mindenekelőtt a legendás ŠKODA 130 RS versenygépnek, amely 1977-ben a Monte Carlo Ralin aratott kategóriagyőzelemmel keltett óriási szenzációt. A ŠKODA számos további versenysport-sikert ért el hetvenes és a nyolcvanas évek során, s a sorozatgyártást is a ralisportban bevált farmotor határozta meg. 1976-ban a ŠKODA 105/120 váltotta elődjét, a ŠKODA 100/110 sorozatot, később pedig az 1300 köbcentiméteres, négyhengeres erőforrással szerelt ŠKODA 130 is megérkezett. A lépcsőshátú modellek kínálatát vonzó kupéként a GARDE és a RAPID egészítette ki.

1987-ben a ŠKODA FAVORIT formájában modern, elsőkerékhajtású kompakt modellt mutatott be a márka, amelynek vonalait az olasz Bertone dizájnstúdió tervezte. Az újdonság valósággal forradalminak számított az akkori keleti blokkhoz tartozó ország részéről. A modellsorozatot még a szocialista tervgazdaság idején fejlesztették ki, ám a vasfüggöny lehullását követően is a FAVORIT szolgált a ŠKODA dinamikus fejlődésének kiindulópontjául.

Az 1989-es úgynevezett Bársonyos forradalmat követően a ŠKODA erős stratégiai partnert igényelt, s 1991-es csatlakozásával a Volkswagen-csoporthoz végül megtette a döntő lépést a közelmúlt autóiparának legnagyobb sikertörténete felé. A Volkswagen-csoport negyedik márkájaként a ŠKODA újból felvirágozhatott, egyaránt korszerűsített modellpalettával és termelési helyszínekkel, illetve autókkal, amelyek kiváló minőségükkel és modern technikájukkal bizonyultak meggyőzőnek. Az új korszak egyik jelképe a ŠKODA OCTAVIA, amelyet 1996-ben mutatott be a vállalat a nagyközönség előtt. Napjaink „bestsellerét” a különböző piaci szegmensekben további típussorozatok követték, ma pedig a SUV-modellek adnak világszerte új lendületet. 2016-ban kezdte meg a ŠKODA a KODIAQ gyártását, amely öt-, illetve hétszemélyes változatban is készül, 2017-ben pedig a KAROQ kompakt SUV-típus is bemutatkozott.

E sikerpálya folytatásának és bővítésének irányvonalait a ŠKODA „Stratégia 2025” programja fogalmazza meg, amelynek központi témakörei között szerepel egyebek mellett az elektromos mobilitás, a vállalat, termékei és gyártásuk digitalizálása, valamint az új mobilitási szolgáltatások és a connectivity, de a nagysikerű SUV-offenzíva kibővítése mellett a márka nemzetközi jelenlétének további szélesítését is magában foglalja.

Csehszlovákia száz esztendővel ezelőtti megalakítása óta a márka a világ egyik legnagyobb autógyártójává fejlődött, amely során számos kihívással szembesült, miközben folyamatosan bővítette termelési volumenét és modellpalettáját. A ŠKODA jelenleg nyolc modellsorozatot kínál: CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ, illetve KAMIQ (Kínában) és SUPERB. Hazai, csehországi termelési helyszínei mellett a ŠKODA időközben hét további országban is készíti autóit, legjelentősebb piaca pedig Kína. 1918-as és 2018-as éves termelésének közvetlen összevetése egyértelműen mutatja a ŠKODA márka óriási fejlődését: a mai bő 1,2 millió legyártott autó több mint négyezerszeresen múlja felül az akkori volument.

 

A ŠKODA AUTO termelésének* fő mérföldkövei:

› 1895: a Laurin & Klement vállalat megalapítása

› 1905: az autógyártás kezdete

› 1991: ötmillió ŠKODA gépkocsi 1905 óta

› 2006. július 13: tízmillió ŠKODA gépkocsi 1905 óta

› 2013. február 5: 15 millió ŠKODA gépkocsi 1905 óta

› 2014. december 10: első ízben gyárt a ŠKODA éves szinten egymillió autót

› 2017. szeptember 26: húszmillió ŠKODA gépkocsi 1905 óta

* A L&K márka gépkocsijaival együtt

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

Hölgy Hölgy
Úr Úr
Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.