Amint Dr. Diess kifejtette, tartós gazdasági siker csakis egészséges vállalati kultúra mentén érhető el, legfontosabb céljaként – különösen az elmúlt évek tapasztalatai fényében – ennek alapjainak megteremtését jelölte meg. „Stabil struktúrákra, folyamatokra és programokra van szükségünk, ám mindenekelőtt ennek megfelelően kell tevékenykedünk. A jog és a törvények betartása mellett mindig az etika a legfontosabb – a morális értékek egyértelmű iránytűjeként” – folytatta Dr. Diess. Minden nagy szervezetben előfordul az értékek ellen vétő és a szabályoknak nem megfelelő magatartás, a Volkswagennél azonban egészen a közelmúltig egyértelműen túl sok volt ezekből. „Ennek megváltoztatása igazgatótanácsi kollégáim számára és személy szerint számomra is abszolút elsőbbséget élvez” – húzta alá Dr. Diess. Mint elmondta, azért indította útjára a vezetőség az átfogó „Together4Integrity” programot, hogy gyors előrelépést sikerüljön elérni e téren.
A Volkswagen egyebek mellett tovább bővíti belső informátori rendszerét, emellett a teljes vállalatcsoportra kiterjedően erősíti és alakítja még professzionálisabbá Compliance-szervezetét. Jó példa erre a beszállítói kapcsolatok rendszere, amelyet még szorosabban a Compliance-alapelvek szerint kell alakítani. Az egyes struktúrák és folyamatok további fejlesztése mellett az etikus tevékenység, mint a vállalati kultúra mindenkori szerves része áll a program középpontjában. Mint elhangzott, különösen fontos szerep hárul ebben a vezetőkre: „Menedzserként munkatársaink példaképei is vagyunk. A vállalati hierarchia minden szintjén korrektnek, szavahihetőnek és megbízhatónak kell maradnunk. Mindez röviden annyit jelent, hogy a Volkswagennél azt tesszük, amit mondunk és azt mondjuk, amit teszünk – mindenkor, mindenütt, az egész világon.”
A meghirdetett „konstruktív ellentmondás kultúrájának” az igazgatótanács elnökének szavai szerint a helytelen viselkedés kompromisszumot nem tűrő szankcionálása is része. „Számomra a jó vállalatvezetés a felelősség vállalása, a szabálytalan tevékenység szankcionálása, majd átlátható kommunikálása” – jelentette ki Dr. Diess. Emellett kiemelte, hogy az amerikai egyesült államokbeli Larry D. Thompson független felügyelő (monitor) elvárásai szerint a Compliance-elveknek és az integritásnak ugyanolyan jelentőségűnek kell lennie a vállalatcsoporton belül, mint például a járművek fejlesztésének, gyártásának és értékesítésének. „Teljes mértékben egyetértek ezzel” – hangsúlyozta Dr. Diess.
A vezetési struktúra fejlesztése
Az igazgatótanács új elnöke az éves közgyűlés kínálta alkalmat kihasználva a Volkswagen-csoport vezetési struktúrájának hivatalba lépésekor, azaz április 13-án bejelentett fejlesztését is értelmezte a részvényesek előtt. „A Volkswagennek még gyorsabban, szisztematikusabban és hatékonyabban kell reagálnia – mind a döntések meghozatalában, mind pedig azok megvalósításában. Más szavakkal: lassú és nehézkes tankhajóból gyorsnaszádok erős flottájává kell alakítanunk a vállalatcsoportot” – foglalta össze az igazgatótanács elnöke az új vállalati struktúra céljait. Az ehhez szükséges feltételeket ez a részleteiben az elkövetkező hónapok során kidolgozandó, illetve megvalósítandó struktúra hivatott megteremteni.
Az új modell lényege márkacsoportok létrehozása, amelyeket ügyfélszegmensek vagy ársávok szerint alakítanak ki. A vállalatcsoport nagyobb személyes felelősségvállalást, gyorsabb működést és több szinergialehetőséget vár ettől. A másik fő elem a koordinációs feladatok több személyi közötti elosztása a vállalatcsoporton belül. „Ezzel növelhető a kölcsönös felelősség és – pozitív értelemben – függés, ami szélesebb körű együttműködést eredményez és erősíti az egyes döntések kötelező jellegét” – fejtette ki Dr. Diess. A továbbfejlesztett struktúra vezérlőelve a szubszidiaritás, vagyis az egyes döntéseknek az operatív tevékenységhez a lehető legközelebb, a legalacsonyabb felelősségi szinten kell megszületniük.
Amint az igazgatótanács elnöke elmondta, a Volkswagen jövőbeni elve a „karcsú vállalat, erős márkák”. Az új vezetési modell emellett fokozottan decentralizált munkavégzést is jelent a vállalatcsoporton belül. „A konszern irányításának feladata több személy között oszlik meg, teret biztosítva a vállalatcsoport és meghatározó márkája, a Volkswagen egységes vezetésének” – emelte ki Dr. Diess a részvényesek előtt.
Bizakodóan a 2018-as pénzügyi évről, kockázati tényező a WLTP
Az igazgatótanács elnöke a vállalatcsoport 2018-as pénzügyi évre vonatkozó alapvető optimizmusát is hangsúlyozta az éves közgyűlés alkalmával. Mint elhangzott, a járműértékesítés és a forgalom tekintetében rekordérték jellemezte idei évkezdet, valamint az ismét kiváló első negyedévi eredmények egyaránt feltétlenül ígéretesek. Ennek fényében a Volkswagen-csoport megerősítette a 2018-as pénzügyi évre vonatkozó előrejelzését: az idei ügyfélkiszállítások a várakozások szerint enyhén felülmúlják a tavalyi rekordvolument, az értékesítési forgalom pedig akár öt százalékkal is emelkedhet. Működési eredménye tekintetében a Volkswagen-csoport 6,5 és 7,5 százalék közötti operatív forgalomarányos nyereségre (Return On Sales) számít.
Dr. Diess szavai szerint további lendületre számít a Volkswagen egyebek mellett márkákon átívelő modelloffenzívája folytatásától is, a vállalatcsoport az idén világszerte mintegy 70 újdonsággal jelenik meg a piacon. Mindemellett azonban kockázatok is jelentkeznek. A konszern vezetője itt többek között az új WLTP-menetciklusra való átállásra utalt, ami a teljes iparág számára komoly kihívást jelent. Mint elhangzott, a Volkswagen-csoport a lehetőségekhez mérten már jó előre és alaposan felkészült a károsanyag- és szén-dioxid-kibocsátás, illetve az üzemanyag-fogyasztás megállapítására szolgáló, 2018. szeptember elsejétől hatályba lépő, új teszteljárásra, igyekezvén minden szükséges adatot begyűjteni a rendelkezésre álló rövid átmeneti időszak alatt. Felmerültek azonban olyan tényezők is, mint például az egyes engedélyező hatóságok műszaki szolgáltatásainak korlátozott elérhetősége, illetve szűk kapacitása. Modellkínálata sokrétűsége következtében a Volkswagen csoporttól óriási erőfeszítést igényel az átállás. „A körülmények kedvezőtlen alakulása esetén átmenetileg szűk keresztmetszetek adódhatnak értékesítési programunkban” – jelentette ki Dr. Diess.
Mindazonáltal „arra számítunk, hogy 2018 ismét jó év lesz a Volkswagen-csoport számára” – hangsúlyozta az igazgatótanács elnöke. Mint elmondta, a Volkswagen nem csupán operatív tevékenységében kíván megmaradni sikerpályáján, hanem átszervezését is töretlenül folytatja, „összpontosítva, még nagyobb lendülettel és tempóban” – tette hozzá Dr. Diess. „Személyes és közös célunk a Volkswagen-csoportot nyereségessége, innovációs ereje és hosszú távú fenntarthatósága tekintetében egyaránt iparágunk egyik vezető vállalatává fejleszteni” – foglalta össze az igazgatótanács elnöke.