Tények és adatok a Nordschleife rekord köréről
A Volkswagen ID.R-rel június 3-án minden idők leggyorsabb, elektromos autóval futott körével írtak történelmet a Nordschleifén. A prototípus a rekordkísérlet során az elektromos hajtás mögött álló technológiát a végletekig kihasználta. Az új 6:05,336 perces elektromos körrekord a híres autóversenyző, Romain Dumas ID.R volánja mögött végzett kiemelkedő teljesítményét mutatja. Az adatrögzítés elemzése megmutatta a vezető és a technológia újabb képességeit is. Az ID.R-ben a 20,8-kilométeres körön egyes kanyarokban a vezetőt olyan centrifugális erők érték, amelyek hozzávetőleg testsúlyának három és félszeresének felelnek meg. Az 500 kW (680-LE) ID.R fedélzeten lévő mérőműszerek 3,49 g-ig terjedő nehézségi erőt regisztráltak.
„A két fő különbség az ID.R és a 24 órás versenyeken általam vezetett sportkocsik között az, hogy az elektromos autóval lényegesen nagyobb a kanyarodási sebesség és a rövidebbek a féktávolságok” - mondja Dumas. A nagy kanyarodási sebesség és a szélsőséges fékerő azonban nagy erőhatásokat eredményez. A rekord döntés során az ID.R fedélzetén lévő érzékelők rendszeresen legalább 3 g értékeket rögzítettek. A legnagyobb 3,49 g értéket a pálya „Kallenhard” részének bal-jobb kombinációjában regisztrálták a műszerek. A legerősebb lassulás pedig az „Aremberg” kanyarhoz való fékezésnél volt, ahol az ID.R szénszálas fékei 2,7 gramm negatív gyorsulást értek el.
Amikor a fejed hirtelen több mint 20 kilogramm nehézzé válik
A nagy centrifugális erők megterhelést jelentenek a vezető számára, és különösen a nyaki izmokra vannak hatással. Álló helyzetben a nyaknak körülbelül az öt kilogrammos fejet és a körülbelül 1500 grammos sisakot kell támasztania. A Nordschleife „Kallenhard” szakaszában a 3,49 g legnagyobb érték ideiglenesen 20 kilogramm fölé emelte ezt a súlyt. Erre a fizikai erőpróbára a versenyző fitnesz- és erőedzésekkel készült fel. „Az ilyen helyzet szimulálásához felszereltem egy régi sisakot súlyokkal, amit a nyaki izmaim edzésére használok a házam alagsorában található fitnesz sarokban”- mondja Dumas.
Az ID.R legnagyobb sebességét a rekord körben a „Fuchsröhre” szakaszon érte el, egy hosszabb lejtős szakasz végére érve. Itt az érzékelők 273 km / h sebességet regisztráltak. Dumas a híres „Caracciola-Karussell” -en 83 km / h sebességgel haladt át - ez a rekord kör során rögzített legalacsonyabb sebesség. A kör átlagsebessége is elképesztő volt, elérte a 204,96 km / h-t.
A DRS-t több mint 20 alkalommal aktiválta
Az ID.R fedélzetén lévő lítium-ion akkumulátorokban tárolt energia maximális kihasználása érdekében Dumas rendelkezésére állt egy, a Forma-1-ben használthoz hasonló, kézi működtetésű Drag Reduction System (DRS). “ Ennél egy gombnyomással állíthatom a hátsó szárny egy elemét, hogy jelentősen csökkentsem a légellenállást”- magyarázza Dumas. Miközben számíthatott a két méteres hátsó szárny által generált maximális leszorító erőre, a DRS a pálya 23 pontján - például gyorsításkor és az egyenesekben csökkentette az ID.R aerodinamikai ellenállását. Ily módon az első és a hátsó tengelyen lévő két villanymotor különösen hatékonyan tudta felhasználni az akkumulátorokban tárolt energiát. A rekord idő alatt a DRS összesen 88,82 másodpercre volt nyitva - ez a vezetési idő 24,3 százaléka. A leghosszabb szakasz aktivált DRS-sel a pálya végén található három kilométeres „Döttinger Höhe” egyenesben a volt.
Az, hogy Dumas nagy végsebességet tudott elérni a pálya utolsó szakaszán, a Volkswagen Motorsport által kifejezetten a Nordschleife futamra kidolgozott energia-visszanyerési stratégia eredménye. Az ID.R a rekord körhöz szükséges energia 9,2 százalékát generálta a fék energia visszanyerése révén. Ez az érték a pálya vonalvezetésétől függően változott, és a maximális értéket közvetlenül a „Döttinger Höhe” belépés előtt érték el. Az egyenes kezdetekor az ID.R az addig a pontig felhasznált energia pontosan 9,87 százalékát regenerálta.
A glicerin gyakorlatilag nulla kibocsátású primer energiaforrás
Az akkumulátorok töltéséhez szükséges energia előállításához a Volkswagen Motorsport innovatív módszerrel rukkolt elő, mert az ID.R összes rekordkísérletéhez egy hagyományos megjelenésű generátor állította elő a Volkswagen Motorsport által igényelt primer energiát. A generátor motorja nem a szokásos dízel üzemanyaggal működik, hanem glicerinnel hajtja. Ez a folyadék - ami kémiai szempontból alkoholos cukor, amelyet például a biodízel előállítás melléktermékeként nyernek -, égésekor gyakorlatilag káros kibocsátásoktól mentes, és maradék anyagok nélkül ég el. Maga a glicerin nem mérgező, és E422 adalékanyagként még az élelmiszer- és kozmetikai iparban is alkalmazzák.