Formatervezése terén is előrelép ENYAQ iV modelljével a ŠKODA
2020. szeptember 1-én a ŠKODA Prágában bemutatja első tisztán elektromos, akkumulátorhajtású SUV-modelljét, amely új korszak nyitányát jelzi a cseh autógyártó számára, s az ENYAQ iV megjelenésével a márka a formatervezés terén is továbblép. A Volkswagen Csoport moduláris elektromos platformjának (MEB) műszaki alapjaira épülő első ŠKODA a márkára jellemző nagyvonalú térkínálattal, valamint a vezetés hosszú távon fenntartható élvezetes élményével ötvözi érzelmekben gazdag vonalvezetését és kiegyensúlyozott, dinamikus arányait. Karl Neuhold, a ŠKODA külső formatervezés vezetője video-interjúban ismerteti az új SUV-modell különlegességeit.
Az ENYAQ iV az első ŠKODA, amely a moduláris elektromos platform műszaki alapjaira épül. Hogyan fejlődik e modelljével a ŠKODA formai nyelvezete?
Karl Neuhold: Az ENYAQ iV esetében a ŠKODA azon érzelmekben gazdag formatervezési nyelvezetét alkalmaztuk, amely már a SCALA és a KAMIQ sorozatot, illetve az OCTAVIA új, negyedik generációját is jellemzi. Az ENYAQ iV megjelenését így szintén szoborszerűen kidolgozott vonalvezetés, letisztult felületek és a cseh kristályüveg-művészetet idéző, kristályhatású elemek jellemzik. Alapvető arányai azonban eltérnek a korábbi SUV-modellekétől, az ENYAQ iV ugyanis rövidebb orrkialakítással és megnyújtott tetővonallal rendelkezik – s különösen dinamikus hatást keltve valóságos „űrsiklóként” érkezik.
Hogyan foglalná össze az első, eleve tisztán elektromos hajtásrendszerű járműként tervezett ŠKODA formavilágát?
Neuhold: Az ENYAQ iV dizájnja progresszív, kiegyensúlyozott és magabiztos. Újszerű arányai különleges dinamikát, emellett igencsak bőséges térkínálatot kölcsönöznek számára, nagyméretű kerekei és tekintélyes szabadmagassága pedig a SUV-modellek erőteljes megjelenésével ruházzák fel.
Személy szerint mit tart az ENYAQ iV legfőbb dizájnkülönlegességének?
Neuhold: Egyértelműen az elejét. Elektromos hajtású járműveinken is tudatosan alkalmazzuk a markáns ŠKODA-hűtőrácsot, amely hatékonyan teszi könnyen felismerhetővé a márka modelljeit. Az ENYAQ iV orrán jócskán előretolt és még inkább függőleges állásban tűnik fel, tovább fokozva az eleve erőteljes vizuális fellépést. Emellett valódi tekintetet vonzó látványosságok a teljes-LED Matrix-fényszórók és a nappali menetfények csíkjai.
A külső formavilág szempontjából melyek a legjelentősebb eltérések az MEB-alapú elektromos modellek és a belsőégésű motorral hajtott gépkocsik között?
Neuhold: A legfőbb különbségek a jármű magasságában, illetve az első és hátsó karosszéria-túlnyúlásban adódnak. Az MEB esetében az akkumulátorokat helytakarékos módon az autó padlózatába építik, így a karosszéria kissé magasabb lesz, amit a hosszabb tengelytáv ellensúlyoz vizuálisan. A karosszéria rövidebb első és hátsó túlnyúlását az elektromos hajtásrendszer komponenseinek a hagyományos belsőégésű motoréhoz viszonyított kisebb helyigénye teszi lehetővé. Az ENYAQ iV karosszériája megnyújtott hatást kelt, emellett kifejezetten aerodinamikus, ami kedvező a hatótávra. A 0,27-os cw-érték igazán meggyőző egy ilyen méretű SUV-modelltől.
Az Ön számára mitől vérbeli ŠKODA az ENYAQ iV?
Neuhold: Az ENYAQ iV egyetlen modellben egyesíti a ŠKODA összes erényét és erősségét, és jelentős lépés a vállalat hosszú távon fenntartható jövője felé. A dizájn, a térkínálat és a variálhatóság együttese mellett okos ötletekkel lep meg, miközben egyaránt ideális a családok, a lifestyle és a hosszú túrák szempontjából. Mindez a mindennapok tökéletes kísérőjévé avatja.