Újdonság a Volkswagenről
2018.10.15.

Crash Fest.Elektromosan is biztonságban.

Csendes forradalom zajlik a járműgyártásban. A motorok károsanyag- kibocsátásának drasztikus csökkentésén túl a járművek felépítése és a karosszáriagyártás is teljesen átalakul.  Technológiai  és közlekedésbiztonsági  szempontból  óriási  előrelépést  jelent  a  hidegen  és melegen   hengerelt,   változó   falvastagságú   acélok   alkalmazása,   valamint   az   acél-alumínium komponensek széleskörű alkalmazása. Az egyre inkább elfogadottá váló elektromos autók nem csak zéró  kibocsátásuk  okán  jelenthetik  az  autózás  jövőjét,  hanem  mert  a  kocsik  teljes  felépítésének szabadsága,   a   hajtáslánc   elhelyezésének   rugalmassága   alapvetően   eltér   a   hagyományos belsőégésű motorral szerelt járművekétől, drasztikusan javítva ezzel az autók ütközésbiztonságát.
VW

A  méretgazdaságosságot  és  a  tervezést  hatékonyabbá  tevő,  a  korábbinál  sokkal  biztonságosabb karosszériaplatformok   megjelenésével   a   tervezőknek   sokkal   nagyobb   a   szabadságfoka   a járműkonstrukciók  kialakítása  során  a  méret-tengelytáv  megváltoztatásával,  s  ez  a  szabadság  az elektromos autók megjelenésével tovább nő. Ezeknél a konstrukcióknál csak a négy kerék helye adott, minden más elhelyezése szabadon választható. Nincsen üzemanyag-tartály és üzemanyag-vezeték, nincs  bonyolult,  nagy  helyigényű  hajtáslánc.  Sokkal  szabadabban  és  logikusabban  tervezhető  az ilyen autó, ezáltal optimális a helykihasználás és az új szerkezeti elemek alkalmazásával a passzív és aktív biztonsága tovább javítható.

Már  nem  csak  a  nagy  szilárdságú  acélok  alkalmazására  támaszkodhat  az  autóipar,  hanem megjelentek  a  kombinált  karosszériastruktúrák  is.  Ennek  egyik  legújabb  példája  az  új  Volkswagen Touareg, amelynél a teljes karosszérián belül az alumíniumalkatrészek aránya eléri az 50 százalékot és a nagy szilárdságú acélok széleskörű alkalmazása tovább erősíti a karosszériát. Ezáltal könnyebbé válik  a  jármű,  miközben  jelentősen  nő  a  karosszériaelemek  szilárdsága.  A  VW-konszern  az  első alumíniumkarosszériás  Audi   A8  gyártásának   megindítása   óta   eltelt   20   évben   olyan  mértékű technológiai  tudásra  tett  szert,  hogy  ma  már  nagy  tömegben  lehetővé  vált  alumíniumkarosszériás járművek  gyártása,  s  ehhez  a  megfelelő  javítási  technológia,  struktúra  és  tudás  is  létrejött  a márkaszervíz-hálózatban. "Nem elegendő azonban megfelelő technológiával jó minőgében gyártani ezeket a könnyű, ám szilárd karosszériákat, hanem az autókat speciális szakismeret és technológia alkalmazásával   kell   javítani"   -   figyelmeztet   Kiss   Pál,   a   Porsche   Hungaria   szervízértékesítési igazgatója. -"A  nagyszilárdságú  acél és az alumínium  megfelelő kombinációja adja a hihetetlenül szilárd és könnyű struktúrát, amely az EuroNCAP teszteken kiváló, 5 csillagos eredményre képes."

A  speciális  karosszériaelemeknek  azonban  nem  csak  előnyei,  hanem  hátrányai  is  lehetnek  a szervizelés során, amelyek a gyári szigorú technológiai előírások betartásával elkerülhetők. Kiss Pál szerint ezen karosszériáknak a javításához különleges felkészültségre és technológiára van szükség, emiatt  kifejezetten  ajánlott  valamelyik  márkaszervizben  elvégezni  az  ilyen  beavatkozásokat.  Az alumínium   csiszolása   során   finompor   keletkezik,   amely   a   levegővel   és   acélporral   keveredve robbanóképes elegyet alkothat. De az acél-alumíniumkötések kialakítása is legalább akkora figyelmet kíván,  mert  korrózió  alakulhat  ki  a  kétféle  fém  nem  megfelelő  rögzítése  miatt.  "A  fentiek  miatt kizárólag   márkaszervizben   célszerű   és   kell   javítani   ezeket   a   karosszériákat"   -   húzza   alá   a szervízértékesítési igazgató.

Az  elektromos  autók  sorozatgyártása  során  az  MEB-platformmal  sokkal  rugalmasabbá  válik  a járműtervezés a Volkswagennél és megnyílik az út az új karosszériastruktúrák széleskörű alkalmazása előtt. Kevesebb az alkatrész, így megbízhatóbbá válik a jármű és jóval kisebb a karbantartási igénye. Függetlenül   attól,   hogy   az   autó   nehezebbé   válik,   a   jármű   stabilitása   a   nagyfeszültségű akkumulátornak a fenéklemezre helyezésével ugyanolyan, mint a belső égésű motoros változatoké, sőt ugyanazokat a törésteszti eredményeket produkálja. A  benzines  VW  up! megjelenésekor 2011- ben  az  EuroNCAP  5  csillagos  értékelést  adott  a  kiskocsinak,  majd  amikor  2016-ban  az  ADAC ugyanazzal  a  metódussal  bevizsgálta  és  összetörte  az  elektromos  e-up!-ot,  teljesen  ugyanazt  az eredményt  kapták,  mint  a  korábbi  teszt  során:  az  autó  nem  robbant  fel,  nem  gyulladt  ki  és  a karosszéria  energiaelnyelőképessége  sem  változott.  "A  Volkswage  e-up!  attól  függetlenül,  hogy nehéz  és  nagy  teljesítményű  akkumulátor  hajtja,  a  jármű  komoly  szerkezeti  károsodása  esetén  is üzembiztos marad és megvédi az utasait" - foglalja össze a lényeget Kiss Pál.