Árbevételét és eredményét is növelte a Volkswagen-csoport az első negyedévben
Megerősíti a Volkswagen-csoport az egész évre kitűzött céljait az ügyfelek felé teljesítendő kiszállítások, az értékesítés árbevétele és a működés különleges hatások nélküli árbevétel-arányos nyeresége tekintetében. A folyó pénzügyi év első három hónapjában a Volkswagen-csoport forgalma az előző év azonos időszakához képest 3,1 százalékkal, 60,0 milliárd euróra nőtt. A kiszállítások mennyiségének csökkenése ellenére elért növekedés oka főként a modellek közötti jobb megoszlás, valamint a konszern pénzügyi szolgáltatási üzleti területének jó üzleti eredménye. A 11,7 milliárd euró (2018 azonos időszakában: 11,6 milliárd euró) bruttó eredmény az előző év szintjén maradt. A működési eredmény a különleges hatások nélkül 0,6 milliárd euróval, 4,8 milliárd euróra növekedett. A működés árbevétel-arányos nyeresége a különleges hatások nélkül 8,1 százalékra (7,2 százalék) emelkedett. A pozitív hatások – bizonyos származtatott ügyletek valós értéken történő értékelése, a modellek közötti jobb megoszlás, a jobb árpozicionálás, valamint az előnyös árfolyamhatások – könnyedén pozitívba fordították a mérleget a megnövekedett állandó költségekkel, illetve a járműértékesítések csökkenésével szemben is. A jogi kockázatokból származó negatív különleges hatások egymilliárd euróval terhelték a működési eredményt, amelynek 3,9 milliárd euró értéke 0,3 milliárd euróval elmaradt a tavalyi év azonos időszakához képest. A tőkemódszer alapján elszámolt részesedésekből származó eredmény – és a kínai vegyesvállalatok ezekben szereplő eredménye – 800 millió euró, amely az előző év szintje alatt maradt. Az adózás előtti eredmény 4,1 milliárd euró (4,5 milliárd), ami kevesebb az előző évinél. Az autóipari üzletág nettó likviditása 16,0 milliárd euró.
Frank Witter, a Volkswagen AG pénzügyi igazgatója ezt nyilatkozta: „Ismét jól indította az évet a Volkswagen-csoport. Örvendetesen alakult az értékesítés és az eredmény is a folyó pénzügyi év első három hónapjában. A működési eredményre pozitív hatást gyakorolt a származtatott ügyletek értékelése – ezt általában jelentős volatilitás jellemzi. Összességében azonban tovább kell növelnünk az átalakítás tempóját. A világszerte növekvő gazdasági kockázatok is kihívások elé állítanak minket. Mindezek ellenére szilárdan tartjuk magunkat a 2019-re meghatározott céljainkhoz.”
Márkák és üzleti területek
A Volkswagen Személyautók márka értékesítésből származó árbevétele az első negyedévben 7,1 százalékkal, 21,5 milliárd euróra emelkedett. A működési eredmény a különleges hatások nélkül 921 millió euróra (2018 első negyedévében: 879 millió euró) növekedett. A kisebb értékesítési mennyiség és az árfolyamhatások jelentette terheléseket ellensúlyozta a modellek közötti jobb megoszlás, az árpozicionálás javulása, valamint a költségek pozitív változása. A jelentési időszakban 400 millió euró mértékű negatív különleges hatás érvényesült.
Az Audi márka forgalma többek között a vállalatok új szervezeti rendje miatt 13,8 milliárd euróra (15,3 milliárd) esett vissza. A működési eredmény 1,1 milliárd eurós értéke elmaradt az előző év ugyanezen értékéhez (1,3 milliárd) képest. A termékoffenzíva keretében be- és kivezetett modellek, a WLTP következményeképpen leszűkült kínálat, valamint az új termékek és technikák kapcsán végzett előteljesítések mind negatív hatást jelentettek, ezeket nem tudták ellensúlyozni a modellek közötti jobb megoszlás, a nyereségek javulása, illetve a pozitív árfolyamhatások. A jobb átláthatóság és összehasonlíthatóság érdekében 2019-től a többmárkás értékesítési vállalatokat leválasztják az Audi márkáról.
A ŠKODA értékesítésből származó árbevétele a jelentési időszakban 8,2 százalékkal, 4,9 milliárd euróra (4,5 milliárd) nőtt. A működési eredmény 410 millió euróra csökkent. A visszaesés negatív árfolyamhatások, valamint megnövekedett költségek eredménye. Ezzel szemben pozitív hatás gyakorolt az értékesítési mennyiség növekedése, valamint az árképzési intézkedések.
A SEAT márka forgalma az első negyedévben 3,1 milliárd euróra (2,8 milliárd) emelkedett. A működési eredményre a mennyiségnövekedés, valamint a modellek közötti jobb megoszlás pozitívan hatott, így az 5,5 százalékkal, 89 millió euróra emelkedett. Így sikerült pozitívra fordítani a mérleget az emelkedő költségek jelentette terhelésekkel szemben.
A Bentley márka értékesítésből származó árbevétele az első negyedévben 456 millió euróra (351 millió) nőtt. A műkődési eredmény 49 millió euróra javult (–44 millió), ennek fő oka az új Bentley Continental GT elérhetővé válása, valamint a modellek közötti jobb megoszlás és az árfolyamhatások javulása.
A Porsche 5,2 milliárd eurós (5,4 milliárd) forgalma valamivel elmaradt a 2018 ugyanezen időszakában elért értéktől. A piac és a gyártás okozta csökkenő mennyiségek következtében 11,6 százalékkal, 829 millió euróra csökkent a működési eredmény.
A Volkswagen Haszonjárművek értékesítésből származó árbevétele 3,3 milliárd euró (2,9 milliárd), ami 11,8 százalékkal múlta felül 2018 első negyedévét. Elsősorban a nagyobb mennyiségek, valamint a modellek közötti jobb eloszlás és a kedvező árfolyamhatások vezettek ahhoz, hogy a működési eredmény 29,9 százalékkal, 291 millió euróra nőtt.
A Scania Vehicles and Services forgalma 3,4 milliárd eurót (3,0 milliárd) ért el, a márka a működési eredményét 370 millió euróra (301 millió) növelte. A több értékesített jármű, az eredeti alkatrészek és szolgáltatások kapcsán elért jobb üzletmenet, valamint a kedvező árfolyamhatások eredményeként sikerült bőségesen ellensúlyozni a növekvő költségek jelentette terheket.
Az MAN Truck & Bus a jelentési időszakban 3,0 milliárd euró (2,8 milliárd) forgalmat ért el. A működési eredmény főként a megnövekedett értékesítési mennyiségeknek köszönhetően 115 millió euróra (83 millió) nőtt.
A Power Engineering értékesítésből származó árbevétele 2019 első három hónapjában 891 millió eurót (766 millió) ért el. A működési eredmény 9 millió euróra (21 millió) esett vissza.
A Volkswagen Pénzügyi Szolgáltatások működési eredménye a folyó pénzügyi év első három hónapjában 638 millió euróra (608 millió) emelkedett.
Az autóipari üzletág nettó likviditása csökken az IFRS 16 miatt
Az autóipari üzletág nettó likviditása március végével 16,0 milliárd euró volt. A 2019. január elseje óta érvényes IFRS 16 új számviteli szabvány előírja, hogy a lízingkötelezettségeket a pénzügyi kölcsönök között számolják el, emiatt a konszern autóipari üzletágának hitelállománya a 2019. március 31. állás szerint 5,1 milliárd euróval nőtt meg. E nem pénzbeli eszköz hatása miatt az autóipari üzletág nettó likviditása jelentősen elmaradt a 2018. december 31-én könyvelt 19,4 milliárd euró mögött.
Kitekintés
A Volkswagen változatlanul azzal számol, hogy a Volkswagen-csoport kiszállításai az ügyfeleinek a 2019-es évben a továbbra is kihívásokat jelentő piaci körülmények között enyhén felülmúlják a tavalyi eredményeket. Kihívásokat támaszt különösen a gazdasági környezet, az egyre növekvő intenzitású verseny, az erősen ingadozó árfolyamok, valamint a szigorított WLTP-követelmények. A Volkswagen továbbra is azt várja, hogy a Volkswagen-csoport értékesítésből származó árbevétele akár 5 százalékkal múlja felül az előző évi értéket. A különleges hatások nélkül működési eredmény tekintetében a konszern egésze és a személyautós üzletág esetében a működés árbevétel-arányos nyereségére kitűzött cél 6,5-7,5 százalék. A haszonjármű-üzletág esetében 6,0-7,0 százalékos árbevétel-arányos nyereséggel számol a Volkswagen-csoport. A Power Engineering üzletág esetében valamivel növekvő forgalom mellett veszteség várható, amelynek nagyságrendje megegyezik az előző évvel. A pénzügyi szolgáltatások üzletág a visszafogottan növekvő forgalom mellett várhatóan az előző év szintjével azonos eredményt ér majd el. A működés árbevétel-arányos nyeresége a különleges hatások figyelembevételével a konszern egésze és a személyautós üzletág tekintetében várhatóan a megcélzott intervallumok alsó végére esik majd.