Áramvonalas márkaikon – 85. születésnapját ünnepli a ŠKODA 935 DYNAMIC
Különleges és tekinteteket vonzó jármű ünnepli 85. évfordulóját a ŠKODA AUTO 125 éves történelméből: a ŠKODA 935 DYNAMIC áramvonalas prototípus igazi szenzációként mutatkozott be az 1935-ös Prágai Autószalonon tartott világpremierjén. Esztétikus és aerodinamikailag optimalizált formái éppúgy felkeltették a közönség figyelmét, mint szokatlan műszaki jellemzői. Széleskörű, aprólékos restaurálását követően a kupé-limuzin ma a vállalat Mladá Boleslav-i székhelyén működő ŠKODA Múzeum gyűjteményének egyik különlegessége.
Futurisztikus, elegáns, gyors és egyedülálló: 85 esztendeje mutatta be a ŠKODA a 25. Prágai Autószalonon áramvonalas 935 DYNAMIC modelljét. Az egyedi példányban műszakilag éppoly fejlett, mint szokatlan megoldásokat ötvöztek a Mladá Boleslav-i konstruktőrök. A látványosan áramvonalas karosszéria megalkotásakor például az áramlástan tudományának legújabb eredményeit használták fel – ez a formatervezési trend akkoriban kezdett csak hatni az autótervezésre.
Kifinomult aerodinamikai tulajdonságainak köszönhetően a prototípust már 1935-ben kivételesen alacsony, 0,37-os légellenállási együttható (cw) jellemezte. A mérnökök által e szakterületen a 935 DYNAMIC révén gyűjtött know-how már a röviddel ezután érkező, sorozatgyártású modellekben – mint például az 1936-os ŠKODA POPULAR MONTE CARLO vagy a ŠKODA RAPID 1500 OHV 1939-ben bemutatott „autópálya-változata” – is megjelent.
A ŠKODA 935 DYNAMIC azonban más okból is egészen napjainkig a technikarajongók kedvelt különlegessége. Vízhűtésű, négyhengeres, kétliteres erőforrását boxermotorként, azaz egymással ellentétes oldalon dolgozó hengerekkel alakították ki és egyfajta hátsó-középmotorként a hátsó tengely előtt helyezték el. A tervezők ezzel jelentősen csökkentették az autó tömegközéppontjának magasságát, ami kedvező hatást fejtett ki menettulajdonságaira. A különleges aggregát teljesítménye 40 kW (55 LE), amivel akár 130 kilométer/óráig is gyorsulhatott a 3200 milliméter tengelytávú 935 DYNAMIC. Ugyancsak innovatív megoldás a francia Cotal négyfokozatú, elektromágneses sebességváltója, amely előválasztó funkciójával félautomata fokozatváltást tett lehetővé.
A ŠKODA 935 DYNAMIC építési módja és elrendezése, valamint a fejlesztése során szerzett ismeretek adták Mladá Boleslavban az ötletet, hogy egy átdolgozott, kompaktabb változata rajthoz állhatna az 1937-es Monte Carlo Ralin. Időközben Zdenek Pohl és Jaroslav Hausman a ŠKODA POPULAR roadsterrel 1936-ban megnyerte kategóriáját a „Ralik királynőjének” nevezett versenyen, Karel Hrdlička akkori főkonstruktőr pedig 1936. március 25-én ezt jegyezte fel naplójába: „Kikönnyítjük a 935-öst és rali-versenyautóvá alakítjuk Pohl számára – esetleg kompresszorral?” 1936 áprilisában egy sportos kétülésesről született rajz, s röviddel ezután valóban elkészült a raliváltozat, ami azonban soha nem versenyzett. 1939-ben leállították a sportautó fejlesztését és a ŠKODA használtautó-állományába helyezték át – s azután nyoma veszett.
Pontosan ismert ezzel szemben a ŠKODA 935 DYNAMIC valaha készült egyetlen példányának története. A ŠKODA 1939-ben szintén használtautóként egy magánszemélynek értékesítette, akitől a hatvanas években – ekkortájt kezdték gyűjtögetni a Mladá Boleslav-i veteránautó-kollekciót – visszavásárolta a különlegességet. A múzeum műhelye három éve fejezte be az egyedülálló gépkocsi széleskörű és aprólékos restaurálását, amely azóta a Mladá Boleslav-i ŠKODA Múzeum különlegességeinek körét gyarapítja.