Újdonság a SEAT-ról
2020.07.17.

Családi autó: a SEAT 1430 Estate-től a vadonatúj Leon Sportstourerig

„Nincs több hely, de még mindig el kell férnie egy újabb bőröndnek, egy labdának és két napernyőnek?”  50 évvel ezelőtt a SEAT megoldást akart kínálni az ügyfeleknek az 1430-as szedánból készített kombi karosszériás változat beindításával, mely az 1430-asként, a SEAT 124 prémium kategóriájú,  legerősebb változatával jelent meg. Akkoriban a nyári vakáció kezdete valószínűleg nem sokban tért el a maitól. Nagyon kevés ember utazott repülővel, és csak kevesek mentek külföldi vakációra. Szokatlan volt, hogy egy családban második autó is legyen. Az 5 ajtós SEAT 1430-at úgy alakították ki, hogy megfeleljen a társadalom akkori új igényeinek. Az autó nem volt olyan nagy, mint a SEAT 1500 Estate, tehát nagyobb forgalomban is tudott közlekedni a városokban, miközben a forgalom sűrűsége miatt egy parkolóhely megtalálása is egyfajta kihívássá vált. Az 1430-as újfajta megközelítést hozott: ügyfeleit kiszolgálta mint üzleti autó, de kiszolgálta őket a mindennapi tevékenység során is, például a gyerekeket iskolába és haza hozva. A hétvégeken vagy a nyaralás során a SEAT 1430 dinamikus túraautónak bizonyult, amely ideális volt az utazásra, és a nagy csomagtartójával szinte szó szerint a tetejéig lehetett pakolni.
seat

50 évvel később a teljesen új SEAT Leon Sportstourer a martorelli üzem létesítményeinek gyártósorain született meg. Ezzel egy nagyon tágas, dinamikus autó született, még nagyobb teljesítménnyel, biztonságosabb és fejlettebb változatban, mint a 1430-as Estate volt a saját idejében.

 

A külső kialakítás

A média a SEAT 1430 esztétikáját a „funkcionális és elegáns” jelzőkkel illette. A króm kiemeli a formatervezés négyzetes arányát. Mellette a SEAT Leon Sportstourer szinte organikusnak tűnik, amelyet a levegő áramlása modellezett, megőrizve a tiszta, pontos, merész stílust. Megfelelve a műszaki követelményeknek, kielégítve az esztétikai trendeket, hozzáadva a praktikusságot, és figyelembe véve e a gyártási feltételek tényezőjét is, a SEAT Leon az egyik legkorszerűbb jármű a szegmensében.

·         Elölnézet: az 1430-as kis hűtőrácsa bizonyos körülmények között nem tudta kielégíteni a SEAT Leon friss levegő iránti igényét. Ez nem csupán a motor hűtésének kérdése, hanem egyben a levegő beszívásáé, illetve a motorolaj és a légkondicionáló kondenzálója hűtésének kérdése is. Ekkora mennyiségű levegő beszívásának megoldása - a Leon aerodinamikájának lerontása nélkül-  a legfejlettebb számítástechnikai eszközöket igényelte.

·         Hátulnézet: az alacsony raktér és a széles hátsó ajtó kötelező elemek egy kombi karosszériájú gépkocsi esetében. Ez szigorú szerkezeti tervezést kíván, annak érdekében, hogy a gépkocsi megőrizze az eredeti szedán karosszériájának merevségét és biztonságát. Az integrált, kiemelkedő lökhárítók esztétikai és szerkezeti szempontból nagy kihívást jelentenek a 1430-as lökhárítói után. A hátsó lámpák kiemelkedően nagyok voltak az 1430-as szedánon, kisebbek az 5-ajtós változatban, de működőképességük elhalványul az új SEAT Leon teljes LED világításával összehasonlítva.

·         Oldalnézet: a keskeny tengelytáv és a kis gumiabroncsok nagy kontrasztot mutatnak a Leon Sportstourer teljesértékű kerekeivel összevetve. Itt nem csupán arról van szó, hogy megnövelték a kerekek arányát az autó sziluettjében, hanem arról is, hogy ezekkel a kerekekkel túlnyúlás nélkül elérjék az autó határait (ez jogi követelmény volt). A SEAT 1430 fémlemezeinek és  üvegfelületeinek aránya mutatja az igényt a jó láthatóság elérésére. Nem kell oldalsó visszapillantótükröket keresni a SEAT 1430-ason, mert akkoriban nem volt kötelező.

Ma a teljesen új SEAT Leon Sportstourer közelebb áll az 1 / 3-2 / 3-os arányokhoz, amelyek láthatóan érzékeltetik az autó biztosította védelemet és robusztusságot. A technológia segít a gépkocsit vezetőnek a SEAT Leon körüli környezet ellenőrzésében. A 70-es években a televíziós műsorokban, mint például a The Jetsons, a fiatalok a jövőről álmodoztak. Ugyan a SEAT Leon még nem repül fel 2020-ban, de az olyan rendszerek, mint a radar, lehetővé teszik, hogy az autóban rossz, vagy ködös időjárási körülmények között is láthassanak. A SEAT 1430 Estate 3 centiméterrel magasabb volt, mint a szedán, de alig több, mint 1 centiméterrel volt csak hosszabb. Ma az új Leon Sportstourer 27 centiméterrel hosszabb, mint az új 5-ajtós SEAT Leon. Nagyobb mérete ellenére - 60 centiméterrel lett hosszabb, mint az 1430-as volt - a SEAT Leon olyan manővereket tud megtennni, amelyek 50 évvel ezelőtt a sci-fi kategóriába tartoztak, köszönhető mindezt a parkoló radarnak, a tolató kamerának, az automatikus parkolórendszernek vagy a kihajtást segítő rendszernek.

 

Belsőtér kialakítás és belső tér

·         Ülések: A SEAT 1430 kényelmesen párnázott, kevert kárpitozású ülései nem versenyezhetnek a vezetési kényelemben a Leon többféleképpen állítható első üléseivel. A háttámlát úgy tervezték, hogy megfelelő támaszt nyújtson, azokat hosszú utazásokra formálták, hogy kényelmetlenség vagy hátfájás nélkül utazhassunk. A 21. században a fejtámlák hiánya is meglepő az első üléseken, akárcsak a hamutartó a hátsó üléseken.

·         Csomagtér: A pótkerék az 1430-as csomagtartó nagy részét elfoglalta. Ennek ellenére kapacitása és teljesítménye miatt Spanyolországban a 70-es években a mentők vagy a tűzoltók is ezt a modellt választottak. A kocka alakú és jól használható formákkal az új, meghosszabbított SEAT Leon Sportstourert 620 literes csomagtartó kapacitása ideális autóvá teszi a nagycsaládok számára, ott, ahol nagy a helyigény. A rakománynak is van hely, amely megnövelhető a lehajtható hátsó ülések lehetséges modularitásával.

 

Az analóg rendszertől a digitálisig

A SEAT 1430 nagyon komoly autó volt. Az 1430-asban volt egy óra, de még ennél is fontosabb volt, a fordulatszám- és a sebességmérő, amely 170 km /óráig mutatta a sebességet, ugyanúgy, mint egy sportkocsi. A SEAT Leon viszont még nagyobb ámulatot képes kelteni, mert egyáltalán nincsenek hagyományos kijelzők benne, hanem egy 10,25 ”-os digitális képernyőt találunk, és a vezető az általa kínált információt a felhasználó az ízlése szerint konfigurálhatja.

Miután 1970-ben nem volt sokféle modell a piacon, a SEAT 1430-ast jól megkülönböztették a többi autótól négyzet alakú kettős fényszórói. Abban az időben a „csodálatos világítás”-sal jellemezték a gépkocsit.. Ugyanaz a minősítés az új SEAT Leon Sportstourer esetében is megtalálható, ugyanis a Full LED technológia is egyértelműen felismerhető stílust kölcsönöz az új Leonnak.

·         Elegáns, kulccsal zárható fedél rejtette el, és védte az 1430-as tanksapkáját. A kombi változatnál a nagyobb üzemanyag tartály miatt – mely 39 liter helyett 47 literes volt - szükségessé vált a tartályhoz való hozzáférés megváltoztatása, és ez az autó bal oldalára került: ez manapság elképzelhetetlen tervezési zavart okozna. Az új SEAT Leon Sportstourer Kessy Go kulcsnélküli indítással rendelkezik, és a vevők nagyra fogják értékelni USB-C aljzatait a hordozható eszközök csatlakoztatására és újratöltésére, valamint a körbefutó környezeti fényét.

 

Otto-tól Millerig ... és az alternatív energiákig

A SEAT 1430-ban klasszikus hajtómű sémát alkalmaztak, ez hosszirányban szerelt motort és hátsókerék hajtást jelentett. Ehelyett a SEAT Leon a mai klasszikus sémát követi: elülső keresztirányú motort és elsőkerék hajtást. Természetesen SEAT 4Drive is elérhető 2.0 TDI motorral és a hozzá tartozó összkerék hajtással.

A SEAT 1430 nevét az 1.438 cm3-es négyhengeres motor méretéről kapta, amely 70 lóerőre volt képes, és később egy 75LE-es, erősebb változattal egészült ki – ezt használták a sajtóanyagokban. Az 1970 -es években aligha hallott még valaki is valamit olyanról, mint a Miller-ciklus. Ezt a Miller módot alkalmazza az új SEAT Leon, hogy nagyon hasonló, 1,498 cm3-es motorméret alapján 130 LE-t biztosítson. A csodát a hosszú löket, a közvetlen befecskendezés, a változó turbófeltöltés, a 12,5:1-re felvitt kompressziós arány és az aktív hengerkezelés teszik lehetővé. A fentiek alapján az 1.5 TSI motor rendkívüli hatékonyságot biztosít a kimeneti teljesítmény sokféle változatával, a 130LE és a 150LE teljesítményével; ez utóbbi enyhe hibrid motor konfigurációval rendelkezik. Az enyhe hibrid konfigurációjú (eTSI) SEAT Leon Sportstourer üzemanyag-fogyasztási értékei 6 l / 100 km körül alakulnak, ez a fogyasztás fele a SEAT 1430-asénak. A SEAT Leon Sportstourer mindezek mellett különféle technológiájú motorokat is kínál: benzin, dízel, sűrített földgáz, enyhe-hibrid és plug-in hibrid.